REKLAMA

Naprawa układu kierowniczego – awarie, ich przyczyny i zewnętrzne objawy

Awaria układu kierowniczego, obok awarii układu hamulcowego, jest jedną z najpoważniejszych awarii układów pojazdu, prowadzącą do utraty kontroli na drodze z niezwykle poważnymi konsekwencjami. To właśnie z tego powodu diagnoza awarii i naprawa układu kierowniczego jest jednym z najistotniejszych zadań przywracania sprawności pojazdu, które powinno być realizowane przez profesjonalistów.

REKLAMA

Najczęstsze usterki

Nowoczesne modele samochodów osobowych wyposażone są w zębatkowy mechanizm kierowniczy, co znacznie zawęża listę typowych usterek oraz zakres części zamiennych do wymiany. Do najczęstszych awarii, wymagających naprawy usterek mechanicznych, należą:

REKLAMA

  • awaria w wyniku zużycia zębów koła zębatego lub zębatki przenoszącej pary;
  • naruszenie szczelności uszczelek olejowych i uszczelek hydraulicznego wzmacniacza;
  • awaria łożyska wału kierownicy w wyniku zużycia lub uszkodzenia mechanicznego;
  • Najczęstszą awarią jest zniszczenie połączenia drążka kierowniczego.

Wzmacniacz hydrauliczny ma dość szeroką listę konkretnych awarii, które należy omówić osobno:

  • awaria łożyska na wale pompy;
  • naciągnięcie paska na napędzie pompy, co prowadzi do jego poślizgu;
  • zatkanie filtra, co może prowadzić do zatkania zaworu lub samej pompy;
  • uszkodzone węże lub poluzowanie ich mocowań, co prowadzi do wycieku płynu roboczego.

Główne przyczyny występowania

Według ekspertów i doświadczonych kierowców najczęstsze przyczyny usterek, które mogą prowadzić do konieczności naprawy układu kierowniczego, to:

  1. Naruszenie norm eksploatacyjnych – częstotliwość przeglądów, wymiana płynu, uzupełnianie płynu o innych parametrach eksploatacyjnych, stosowanie komponentów i płynów niskiej jakości.
  2. Naturalne zużycie eksploatacyjne, którego przyczyną jest wieloletnia eksploatacja pojazdu.
  3. Korzystanie z usług niewykwalifikowanego personelu lub samodzielna konserwacja.

WAŻNE! Główną przyczyną uszkodzenia układu kierowniczego, jak również innych części samochodu, jest zła jakość drogi w połączeniu z agresywnym stylem jazdy.

Ponadto następujące czynniki mogą mieć negatywny wpływ na działanie i zmniejszać zasoby systemu:

  • odchylenia wymaganych parametrów ciśnienia w oponach;
  • słaba równowaga;
  • przekroczenie wartości granicznych zużycia opon;
  • nadmierne zużycie łożysk kół.

Objawy zewnętrzne i cechy diagnostyczne

Stan części układu kierowniczego powinien być zdiagnozowany przez profesjonalnych mechaników samochodowych. Jednak wstępna kontrola charakterystycznych znaków musi być przeprowadzona przez właściciela pojazdu. Główne zewnętrzne oznaki usterki to:

  • postronne szumy – stuki przy drastycznym czy ostatecznym skręcie kierownicy;
  • bicie (szarpanie lub wibracje) kierownicy;
  • zwiększony luz w kierownicy przy skręcaniu;
  • sztywne skręcanie kierownicą;
  • ujawnienie zacieku płynów.

Przy ujawnieniu jednego czy kilku przelanych czynników, uporczywie rekomenduje się odwołać się do Sto.

artykuł sponsorowany

REKLAMA


Dodaj komentarz