REKLAMA

Szansa na kolej w Końskich znacznie szybciej. Samorządy chcą innowacyjnych rozwiązań

W Urzędzie Marszałkowskim Województwa Świętokrzyskiego zrodziły się nowe pomysły, jak uruchomić transport publiczny na niezelektryfikowanym odcinku linii kolejowej nr 25 jeszcze przed jej modernizacją, która zakończy się około 2030 roku. Rozważane jest wprowadzenie pociągów hybrydowych oraz elektrycznych autobusów. Oznacza to, że z Końskich bylibyśmy w stanie dojechać bezpośrednio do Łodzi lub Rzeszowa.

REKLAMA

Zdjęcie poglądowe.

Przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego złożyli fiszkę projektową do Krajowego Planu Odbudowy na zakup czterech hybrydowych pociągów i umieszczenie ich na linii nr 25. Pojazdy te umożliwiałyby poruszanie się po zelektryfikowanych odcinkach, a także przy użyciu paliwa alternatywnego po fragmentach kolei, które czekają na modernizację. Takie rozwiązanie zastępcze przed elektryfikacją części linii nr 25 mogłoby doprowadzić do uruchomienia transportu kolejowego znacznie wcześniej niż w 2030 roku, jak zakłada ustawa Kolej Plus.

Włodarze województwa pragną, by zakupione pojazdy były w stanie zorganizować transport na linii Łódź Kaliska – Końskie – Skarżysko-Kamienna – Starachowice – Rzeszów. Każdy z czterech zakupionych pojazdów zakłada pomieszczenie od 380 do 400 pasażerów, w tym około 170 miejsc siedzących. Dodatkowo pociągi byłyby zaprojektowane w podwyższonym standardzie, a podróżnicy mogliby zabierać ze sobą rowery. Inwestycja ta opiewa szacunkowo na około 98 milionów złotych. Ciekawostką jest, że włodarze województwa łódzkiego już zdecydowali się na realizację podobnej inwestycji – wkrótce pociągi hybrydowe będą kursować na trasie Łódź Kaliska – Opoczno.

REKLAMA

Nie wiadomo, kiedy zadanie ujęte w fiszce projektowej Urzędu Marszałkowskiego WŚ miałoby zostać zrealizowane, nie jesteśmy więc w stanie powiedzieć, kiedy hybrydowe pociągi mogłyby pojawić się w Końskich.

Z kolejną propozycją uruchomienia transportu na linii nr 25 wyszła do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego firma transportowa Polregio. Za niemal 133 miliony złotych do połowy 2023 roku linie kolejowe w województwie miałoby uzupełnić 27 elektrycznych autobusów. Warunkiem realizacji tej inwestycji jest jednak zakwalifikowanie projektu do unijnych dotacji z Krajowego Planu Odbudowy. Mimo to ta inwestycja stawia transport w naszym powiecie pod znakiem zapytania. Jak informuje portal transport-publiczny.pl, przedsięwzięcie będzie realizowane na terenie województwa ze szczególnym uwzględnieniem miasta Kielce i powiatów: kieleckiego, jędrzejowskiego, skarżyskiego, starachowickiego, ostrowieckiego, sandomierskiego, włoszczowskiego, buskiego i pińczowskiego. Możliwe jest rozszerzenie tego obszaru o powiat konecki, co nie daje nam gwarancji korzystania z elektrycznych autobusów.

Przypominamy, że ustawę Kolej Plus, która zakłada modernizację linii kolejowych w całej Polsce, w tym linii nr 25 biegnącej przez Końskie i Czarną prezydent RP Andrzej Duda podpisał dokładnie rok temu na peronie w Końskich, 4 marca 2020 roku (relację znajdziecie TUTAJ). Mimo kwalifikacji linii nr 25 do drugiego etapu projektu do 2025 roku ma powstać jedynie dokumentacja projektowa. Cały program Kolej Plus ma być zrealizowany do 2030 roku.

REKLAMA


2 thoughts on “Szansa na kolej w Końskich znacznie szybciej. Samorządy chcą innowacyjnych rozwiązań

  1. emilia pisze:

    Oby bo jak na razie to koneczyzna się zwija.

  2. Marek pisze:

    Marzy się pociąg a tymczasem nawet busów zorganizować nie mogą

Skomentuj Marek Anuluj pisanie odpowiedzi