Samorządowcy z wielu regionów Polski w ostatnich dniach zwracają się z petycjami lub wystąpieniami medialnymi do rządu po tym jak Premier RP Donald Tusk zaprezentował nowy projekt związany z Centralnym Portem Komunikacyjnym i towarzyszącą temu centralizacją połączeń kolejowych – tak by do Warszawy z największych miast można było dojechać w 100 minut. Wstępne plany i grafiki nie pokazywały szprych kolejowych planowanych przez rząd PiS-u, w tym także szprychy, która miałaby przebiegać przez Końskie. Nieco późniejsze grafiki, a także zapewnienia posła KO Artura Gierady są już bardziej uspokajające w tym temacie – polityk zapewnia, że region nie zostanie komunikacyjnie wykluczony, mówi też o szprysze, która ma przejeżdżać przez Końskie. Zapytani przez nas o sprawę włodarze powiatu koneckiego poinformowali nas, że będą starać się apelować o zrewidowanie wstępnych zapowiedzi i zadbanie o komunikacyjny dobrobyt lokalnej społeczności. Województwo Świętokrzyskie taki apel już wystosowało.
REKLAMAREKLAMA
Tematem zainteresował nas jeden z czytelników. Pan Jacek w mailu wysłanym do redakcji trafnie zauważał:
„Jedna ze „szprych” pierwszego projektu przebiegała przez Końskie i zakładała modernizację obecnej linii kolejowej oraz dobudowanie połączenia biegnącego z Końskich na południe do Kielc, a następnie dalej na południe. Dla naszego regionu byłaby to wielka okazja do rozwoju. Większa dostępność do komunikacji z pewnością pomogłaby z wykluczeniem regionu. Dodatkowo, strefa przemysłowa w Końskich mogłaby stać się atrakcyjniejsza, gdyby zaraz obok przebiegała linia kolejowa pozwalająca na komunikację z całą Polską oraz centralnym portem komunikacyjnym.”
Niestety przynajmniej na wstępnych projektach programu „Polska 100 minut” nie widzieliśmy szprychy łączącej Końskie z Centralnym Portem Komunikacyjnym:
W kolejnych dniach od ogłoszenia planu przez premiera pojawiały się jednak nowe informacje –„Podkreślam raz jeszcze, żadna planowana inwestycja nie zostanie z tego planu wyjęta. Mówimy tu o liniach: Nowy Sącz – Tarnów – Busko – Kielce – Opoczno – CPK” – podkreślał podczas konferencji prasowej Artur Gierada, poseł Koalicji Obywatelskiej ze Świętokrzyskiego.
Wspomniana przez Gieradę linia między Kielcami a Opocznem miałaby przebiegać przez podkonecki Wąsosz oraz same Końskie. Gierada zaznaczył, że rząd nie rezygnuje m.in. z projektu zakładającego budowę nowej linii Tumlin – Końskie, która w przyszłości zapewni szybsze połączenie pomiędzy Kielcami a CPK (przez linie 25 i Centralną Magistralę Kolejową). Natomiast politycy będą zabiegali o przyspieszenie terminów oraz przygotowanie takich korytarzy tras, które nie będą budzić protestów społecznych.
Pośrednio te słowa potwierdzają też nowe grafiki opublikowane na rządowych stronach:
Niestety nie udało nam się na ten moment odnaleźć żadnych dokumentów, które potwierdzałyby dokładne przebiegi nowych tras.
Tymczasem Sejmik Województwa Świętokrzyskiego przyjął uchwałę intencyjną w sprawie i zwraca się do rządu o uwzględnienie województwa w planach szybkiej kolei.
Apel Sejmiku Województwa Świętokrzyskiego o uwzględnienie województwa świętokrzyskiego w planach budowy linii kolejowych dużych prędkości wynikających z ogłoszonego przez Rząd Rzeczypospolitej Polskiej programu „Polska 100 minut”
Sejmik Województwa Świętokrzyskiego apeluje do Premiera i Rządu Rzeczypospolitej Polskiej o dokonanie obiektywnej analizy ogłoszonego przez Premiera programu „Polska 100 minut”.
W przedstawionych publicznie założeniach tego projektu województwo świętokrzyskie pomijane jest w realizacji inwestycji budowy linii kolejowych dużych prędkości. Wcześniejsze założenia związane z powstaniem Centralnego Portu Komunikacyjnego zakładały budowę na terenie województwa świętokrzyskiego dwóch tzw. szprych: nr 6 – z Sanoka przez Ostrowiec Świętokrzyski i powiat starachowicki oraz nr 7 – przez Busko-Zdrój i Kielce do Opoczna. Takie rozwiązania dawały naszemu województwu szanse na dobry, zrównoważony rozwój. Przedstawiona obecnie przez Premiera koncepcja pozbawia nasze województwo jakichkolwiek szans rozwojowych skazując cały region na długotrwałą marginalizację gospodarczą i społeczną.
Sejmik Województwa Świętokrzyskiego, jako organ samorządu województwa odpowiedzialny za politykę rozwoju, apeluje do Pana Premiera i Rządu o natychmiastowe podjęcie działań zmierzających do zmiany planów inwestycyjnych wynikających wprost z ogłoszonego projektu „Polska 100 minut”, w takim zakresie, aby województwo świętokrzyskie nie było pozbawione możliwości rozwojowych.
Już dziś, pomimo ogromnych wysiłków władz samorządowych jesteśmy jednym z najuboższych regionów Unii Europejskiej, który dodatkowo ulega bardzo szybkiej depopulacji. Realizacja zapowiedzianego przez Pana Premiera projektu „Polska 100 minut” z całą pewnością może tylko ugruntować takie negatywne tendencje, a na to nigdy nie będzie naszej zgody.
Powyżej wideo z wypowiedzią w sprawie wicestarosty koneckiego Jarosława Staciwy.
W podobnym tonie wypowiadają się przedstawicie Zarządu Powiatu Koneckiego –„W związku ze zmianą koncepcji budowy CPK i wykluczeniu woj. świętokrzyskiego, a w tym powiatu koneckiego w dostępie do szybkiej kolei, poprzez zaniechanie budowy szprychy nr 7, czyli linii kolejowej 89 relacji Kielce – Końskie utrudnia się nam dostęp do największych aglomeracji, które są gwarantem rozwoju gospodarczego, ekonomicznego, czy turystycznego. Wobec powyższego Zarząd Powiatu Koneckiego sprzeciwia się proponowanym w projekcie zmianom i apeluje by województwo świętokrzyskie i Końskie znalazły się w inwestycji CPK” – mówi Jarosław Staciwa, wicestarosta konecki.
Także Rada Powiatu Koneckiego zastanawia się nad przyjęciem uchwały intencyjnej w sprawie tworzenia nowych połączeń kolejowych w naszym regionie.
Złudne marzenia. Tusku włożył kij w szprychy i wszystko się posypało.
Zapomnijcie ,wybraliscie Tuska …. usmiechac sie ,usmiechac ,nie narzekac….
Ja go wam nie wybieralem. Chceliscie to macie , a tlumaczono wam.
co wy za orzeproszenurm pie…wam latami ta propaganda pisowska już całkiem w głowach…już pis zrobił przekop na mierzei tak się uniezaleznilismy od wszystkich i wszystkiego jesteśmy takim mocarstwem ze 6 łódek turystycznych pływa dziennie.miliardy wydane wstęgi przecięte gawiedz nakarmiona propaganda tylu bóg honor ojczyzna miliony wypłat w radzie i tego typu stanowiskach ale co tam mamy przekop !!!! Żal mi was i tego co wy macie w tych głowach. To samo CPK zero podejścia profesjonalnego rozeznania rynku mierzenia możliwości na zamiary itd itp ale ważne jest ze ten ciekny lud ma wmowione ze najwieksze lotnisko i ze znów inni nam zagrażają a lotnisko to dar od Boga i pisu za ich własne podatki haha. Teraz jest tu płacz bo nie ma nitki byłaby narysowana przez pis w Lini prostej beż żadnych konsultacji , trzebabyloby wysiedlić setki ludzi też byłby płacz. Co się stało z tym krajem i ludźmi którzy dali się tak omamić takim złodziejom hipokrytom i antypatriotom jak pis I ich pociotki .
Oglądanie TVN-u nie czyni cię ekspertem. Akurat tak się składa że wiele osób zajmujących się rynkiem logistycznym i lotniczym pozytywnie oceniało opłacalność CPK. A co do przekopu Mierzei Wiślanej to może w TVN ci nie powiedzieli ale jest to jeden z etapów inwestycji polegającej na udrożnieniu kanału żeglugowego do Elbląga ( a który to ostatni etap inwestycji był skuteczny blokowany przez prezydenta Elbląga z PSL-u). Ale czego można się spodziewać po PO-wcu z ośmioma gwiazdkami zamiast mózgu. Widać zresztą po twoich wynurzeniach że reprezentujesz typowy żelazny elektorat PO – same brednie i wynurzenia – zero argumentów.
Pisowiec zawsze pozostanie pisowcem i nie pomoże mu udrożnienie i przekopanie kanałów myślowych ,mierzeję myślenia takich osobników są nie do udrożnienia
Kpneczczanin90 nie jestem za po ani za żadna inna partia która karmi resztki twojego mózgu. To tyle a ty dalej wierz w pis bo doooli pincet i czternoooostke a inni to nie dooooli a niech was dalej w ch… robią. Cpk byo przeszacowane jak zwykle jak to w tym kraju nie robione jak się należy profesjonalnie tylko znów używane do nędznej propagandy dla tępoty. Tam miliony poszły na wypłaty dla pociotkow pisu ale najważniejsze liczy się ojczyzna !!! Haha