REKLAMA

Projekt Moja szkoła – moją szansą w Gimnazjum w Radoszycach [wideo, zdjęcia]

Materiał sponsorowany ze środków europejskich.

Gmina Radoszyce na podstawie umowy zawartej z Zarządem Województwa Świętokrzyskiego realizuje projekt unijny „Moja szkoła – moją szansą – zajęcia pozalekcyjne z zakresu kompetencji kluczowych dla uczniów Gimnazjum Nr 1 w Radoszycach”. Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020, w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Oś Priorytetowa 8, Rozwój edukacji i aktywne społeczeństwo dla Poddziałania 8.3.4 Rozwój szkolnictwa ponadpodstawowego w budowaniu kompetencji kluczowych. Obecnie projekt ten jest na półmetku. 

REKLAMA

„To jest kolejny projekt, który realizujemy na terenie gminy Radoszyce. Tym razem dla szkoły gimnazjalnej, dla uczniów.  W projekcie bierze udział stu uczniów, a więc prawie 40 %. Polega to na podnoszeniu kompetencji z wybranych przedmiotów takich jak: matematyka, fizyka, biologia, chemia, język angielski, język niemiecki. Są też szkolenia, wycieczki.” – raduje się z kolejnego projektu wójt Michał Pękala.

Z tego, że taki projekt pojawił się w Gimnazjum w Radoszycach niezwykle zadowolony jest też dyrektor tej placówki – Sławomir Staciwa. –„Zajęcia są ważną częścią działalności szkoły i cieszę się bardzo, że choć na zakończenie już funkcjonowania gimnazjum w Polsce również  Gimnazjum w Radoszycach miało to szczęście, że w tym projekcie i zajęcia dla dzieci i warsztaty doskonalące dla nauczycieli i sprzęt, wyposażenie dodatkowo będą służyć kolejnym dzieciakom, kolejnym pokoleniom.” – mówi dyrektor Staciwa.

REKLAMA

Projekt „Moja szkoła – moją szansą – zajęcia pozalekcyjne z zakresu kompetencji kluczowych dla uczniów Gimnazjum Nr 1 w Radoszycach” trwa od stycznia 2017 roku i w ramach niego odbywają się zajęcia pozalekcyjne z przedmiotów matematyczno – przyrodniczych dla uczniów gimnazjum. Projektem objętych jest 100 uczniów Gimnazjum (50 kobiet i 50 mężczyzn). Uczniowie mogli wybrać zajęcia, w zakresie których chcieli podnosić swoje kompetencje spośród matematyki, chemii, fizyki, geografii, biologii, zajęć z informatyki, języka angielskiego i niemieckiego oraz skorzystać z doradztwa edukacyjno – zawodowego i wsparcia psychologiczno – pedagogicznego. Zajęcia odbywają się z podziałem na zajęcia rozwijające i wyrównawcze.

Uczennice podczas zajęć z chemii.

„Zajmujemy się tutaj właśnie rozszerzaniem informacji zdobytych na lekcji. Wykonujemy doświadczenia poza programem. W tym doświadczeniu wykrywamy skrobię za pomocą jodyny, gdy dany przedmiot badania zawiera skrobię to wybarwia się na ciemnoniebieski kolor.” – opowiada Natalia Stępień z trzeciej klasy gimnazjum.

Oprócz zajęć pozalekcyjnych zaplanowane są również w ramach projektu dwa wyjazdy edukacyjne. W marcu odbył się pierwszy z wyjazdów do Regionalnego Centrum Naukowo Technologicznego, w trakcie którego uczniowie zwiedzali centrum oraz skorzystali z warsztatów tematycznych. Na miesiąc październik zaplanowany jest kolejny wyjazd. Tym razem uczniowie pojadą do Warszawy do Centrum Nauki Kopernik, tam skorzystają z zajęć w laboratorium chemicznym, fizycznym, biologicznym oraz z pracowni robotycznej.

Dzięki uzyskanemu dofinansowaniu doposażone zostały pracownie przedmiotowe w pomoce dydaktyczne oraz sprzęt multimedialny. Został zakupiony sprzęt, materiały i odczynniki laboratoryjne, mikroskopy, globusy, mapy, plansze, modele, urządzenia, programy oraz wiele innych pomocy. Doposażenie to pozwoli nauczycielom zaciekawić uczniów, zachęcić oraz w sposób empiryczny zapoznać z zakresem objętym podstawą programową, jak również poszerzyć ich wiedzę i umiejętności.

Grupa nauczycieli po szkoleniu z innowacji.

Realizowany projekt zakłada również podnoszenie kwalifikacji zawodowych nauczycieli poprzez organizację dwóch szkoleń. Nauczyciele gimnazjum skorzystali już z zaplanowanych szkoleń: w marcu z zakresu obsługi i wykorzystania narzędzi TIK (technologie informacyjno – komunikacyjne) oraz w maju innowacji pedagogicznych. Na tym drugim szkoleniu nauczyciele poznawali techniki tak zwanej dramy. –„Drama to nie teatr i nie psychodrama. Jest to możliwość uczenia się przez doświadczenie, wchodzenia w rolę, świat fikcji, to uczenie się wrażliwości, poznawanie siebie i innych poprzez właśnie podejmowanie różnych ról. To możliwość spotkania się z drugim człowiekiem w jakiejś fikcyjnej sytuacji. Wszyscy, którzy się zgłosili na to szkolenie, zgłosili się dlatego, że chcieli się coś dowiedzieć o dramie, albo sami już ją troszkę stosują lub jest to dla nich coś nowego i jako wychowawcy szukają nowych narzędzi. Grupa jest bardzo zaangażowana i bardzo chętna. „ – tłumaczy Olga Stobiecka-Rozmiarek, trenerka dramy.

Ze szkoleń skorzystało 32 nauczycieli. Po nich nie kryli oni swojego zadowolenia z możliwości doskonalenia różnych kompetencji. –„Są to fantastyczne metody pracy z dziećmi, szczególnie na godzinie wychowawczej, ale także na innych przedmiotach. One pomogą się dzieciom otworzyć, poznać siebie wzajemnie i poznać nauczycielowi dziecko. Już dzisiaj jedna koleżanka mówiła, że słyszała przez ścianę, że wykorzystywane były pewne techniki, które pojawiły się tutaj. Są to naprawdę bardzo dobre doświadczenia, które pomogą nam pracować z dziećmi. Dzieci są różnorodne i i  trzeba do nich jakoś dotrzeć.” – mówi Dorota Jakubowska nauczycielka matematyki w Gimnazjum w Radoszycach.

W ramach prowadzonych zajęć pozalekcyjnych uczniowie nabywają kompetencje, które pomogą im w dalszej nauce oraz życiu osobistym. W każdej grupie projektowej opiekunowie realizują zaplanowany materiał. Uczniowie są zadowoleni z uczestnictwa w projekcie, chętnie biorą udział w ciekawych i rozwijających zajęciach i już na półmetku realizacji projektu możemy zobaczyć efekty ich pracy. Uczniowie z zajęć rozwijających z języka angielskiego zaprezentowali swoje umiejętności w pokazie teatralnego spektaklu muzycznego pn.:”Rut”, który wystawili w całości w języku angielskim.

Uczniowie z zajęć z przedmiotów matematyczno – przyrodniczych – chemii i fizyki przygotowali dla swoich kolegów i koleżanek pokaz prowadzonych i przygotowanych przez siebie doświadczeń i eksperymentów. Natomiast uczniowie z grup matematycznych przybliżyli zagadnienia szkoły pitagorejskiej i samego matematyka, greckiego filozofa Pitagorasa. –„Jesteśmy na półmetku projektu <<Moja szkoła – moją szansą>>, w którym uczestniczyli nasi uczniowie i głównie uczniowie, którzy uczestniczyli w tym przedstawieniu. Podkreślmy, że to nie tylko uczniowie z zajęć rozwijających, ale i wyrównawczych, a więc trzeba podkreślić, że dla nich niektóre rzeczy mogą być trudne.” – opowiada Małgorzata Tkacz, nauczycielka matematyki w radoszyckim gimnazjum.

Uczniowie mogą również sprawdzić swoje umiejętności w przeprowadzonych w szkole i poza nią konkursach.

Wartość projektu wynosi 169 916,41 zł, a uzyskana kwota dofinansowania to 132 666,33 zł.

Materiał sponsorowany ze środków europejskich.

Zdjęcia:

Nauczyciele i uczniowie uczestniczący w projekcie.

 

REKLAMA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *