Zakup samochodu to tylko początek związanych z nim wydatków. W cyklu życia auta nierzadko jeszcze większe sumy przeznaczane są na koszty eksploatacji i nie chodzi wyłącznie o paliwo, ale również serwis, naprawy i ubezpieczenie pojazdu. Ostatecznie wiele w kwestii kosztów utrzymania samochodu zależy od wyboru konkretnej marki. Które auta są najtańsze, a które najdroższe w utrzymaniu? Jak duże różnice występują pomiędzy markami?
REKLAMAZakup auta to tylko początek kosztów
Analizując koszty utrzymania pojazdu pominiemy kwestię paliwa – wystarczy wspomnieć, że wydatki zależą przede wszystkim od pojemności silnika, liczby pokonywanych kilometrów, a także stylu jazdy kierowcy. Każde auto spala poza tym znacznie więcej podczas naznaczonej postojami jazdy miejskiej niż w czasie pokonywania dłuższych tras.
REKLAMABardzo duży udział w kosztach eksploatacji samochodu ma jego ubezpieczenie. Polisa OC jest w Polsce obowiązkowa, ale właściciele nowszych i bardziej wartościowych samochodów zazwyczaj decydują się na cały pakiet uwzględniający dodatkowo Autocasco, NNW oraz Assistance. Zależnie od wieku auta, modelu, pojemności silnika, a także czynników związanych z samym właścicielem koszty mogą sięgać od kilkuset do bawet kilku tysięcy złotych w skali roku. Doświadczeni i jeżdżący bezwypadkowo kierowcy mogą liczyć na dość pokaźne zniżki.
Auta pochodzące z salonu w pierwszych latach są objęte gwarancją, więc jeśli kierowca nie spowoduje stłuczki, raczej nie będzie obciążony kosztami naprawy. Jednak do kosztów eksploatacji w całym cyklu życia pojazdu należy doliczyć jeszcze serwis. Wiekowe auta psują się częściej i zdarza się, że w warsztacie można zostawić kwotę zbliżoną do wartości pojazdu.
Samochody najdroższe w utrzymaniu – podstawowy serwis
Jeśli chodzi o koszty serwisowe samochodów poszczególnych marek, istnieją pomiędzy nimi spore różnice. W 2020 roku sprawę przebadał serwis dobrymechanik.pl weryfikując cenę podstawowych czynności serwisowych, w tym między innymi wymianę oleju, wymianę filtrów paliwa i powietrza, kontrolę akumulatora, układu hamulcowego, kierowniczego i zawieszenia i kilka innych podstawowych regulacji.
Pod tym względem najtańszą w otrzymaniu marką okazała się Dacia z wynikiem 853 zł. Na drugim miejscu znalazło się Suzuki (896 zł), a podium zamknął Seat (932 zł). Poniżej 1000 zł na serwis wydali jeszcze właściciele samochodów marki Opel, Chevrolet, Mazda, Citroen, Toyota, Volkswagen, Skoda, Renault, Fiat oraz Peugeot. Najgłębiej do kieszeni musieli średnio sięgnąć posiadacze Mercedesów (1217 zł) oraz BMW (1216 zł).
Koszty ubezpieczenia auta zależnie od marki
Koszty ubezpieczenia samochodu czytelnie zaprezentował portal rankomat.pl, uwzględniając wyłącznie średnią cenę polisy OC. Co ciekawe, podium ukształtowało się podobnie, bo pierwsze miejsce zajęła Dacii (554 zł), drugie Suzuki (573 zł), jednak trzecie miejsce należało do Skody (621 zł).
Za ubezpieczenie OC najwięcej musieli zapłacić właściciele BMW – 908 zł. Ubezpieczenie auta marki Alfa Romeo kosztowało 795 zł, a Mercedesa 779 zł. Takie wyniki nie mogą dziwić, bo właśnie modele tych marek nieprzypadkowo są kojarzone z dynamiczną, sportową, a co za tym idzie często niebezpieczną jazdą. Mercedes i BMW posiadają w swojej ofercie wiele modeli premium, które wyróżniają się dużą pojemnością silnika.
Szukasz oszczędności na kosztach utrzymania samochodu? Odwiedź sklep internetowy Aparts, w którym znajdziesz w bardzo konkurencyjnych cenach między innymi części do Citroena, Toyoty, Skody, Volkswagena czy Mercedesa – dosłownie wszystkich znanych w Europie modeli i marek, a nawet klasyków.
artykuł sponsorowany