Pismo Samorządu Terytorialnego Wspólnota sprawdziło ile pieniędzy z budżetów dopłacają samorządy do komunikacji miejskiej w przeliczeniu na mieszkańca.
REKLAMAAutorzy rankingu Paweł Swianiewicz i Julita Łukomska pod uwagę wzięli wydatki w sześciu rozdziałach klasyfikacji budżetowej: 60001 pasażerskie przewozy kolejowe, 60002 infrastruktura kolejowa, 60003 pasażerskie przewozy autobusowe, 60004 lokalny transport zbiorowy, 60020 funkcjonowanie przystanków komunikacyjnych, 60021 funkcjonowanie dworców i węzłów przesiadkowych i 60022 funkcjonowanie systemów rowerów publicznych. Podstawą rankingu są te właśnie wydatki pomniejszone o wpływy (dochody własne) w ujęciu bieżącym w tych samych rozdziałach – np. ze sprzedaży biletów w miastach, w których przechodzą one przez budżet.
REKLAMA„Wydatki na transport publiczny to nie tylko jedno z najważniejszych z punktu widzenia mieszkańców zadań władz samorządowych, ale także usługa, której finansowanie jest stosunkowo mało skrępowane normami narzucanymi przez przepisy ogólnokrajowe. A zatem miasta mają w tym zakresie sporą autonomię” – informują autorzy zestawienia.
Wydatki w powiecie koneckim za 2022 rok prezentują się następująco:
Końskie: 33,07 zł per capita(121 miejsce w rankingu miast powiatowych);
Powiat konecki: -1,26 zł per capita (194 miejsce w rankingu powiatów); [minusowy wynik oznacza, że samorząd zanotowały w związku z komunikacją wpływy do budżetu]
Radoszyce: 3,63 zł per capita (322 miejsce w rankingu miasteczek);
Stąporków: -0,07 zł per capita (455 miejsce w rankingu miasteczek);
Ruda Maleniecka: 5,76 zł per capita (649 miejsce w rankingu gmin wiejskich);
Fałków: 4,01 zł per capita (715 miejsce w rankingu gmin wiejskich);
Smyków: 1,01 zł per capita (880 miejsce w rankingu gmin wiejskich);
Słupia Konecka: 0,00 zł per capita (960 miejsce w rankingu gmin wiejskich);
Gowarczów: -0,10 zł per capita (977 miejsce w rankingu gmin wiejskich).