Około czterdziestu uczniów z obu koneckich Liceów Ogólnokształcących kilka dni temu wzięło udział w lekcji o samorządzie terytorialnym. Klasą była sala konferencyjna Starostwa Powiatowego w Końskich.
REKLAMATę niezwykłą lekcję poprowadził Marek Jarco – pracownik Biura Komunikacji Społecznej w Urzędzie Marszałkowskim w Kielcach. –„Władza szczebla wojewódzkiego – to o tym mówiła p. Marszałek, a resztę widzieliście na filmie. Obywatel generalnie nie ma kontaktu bezpośredniego z naszymi instytucjami samorządu województwa, dlatego że my raczej reprezentujemy całe województwo globalnie na zewnątrz, naszą małą ojczyznę i my działamy na rzecz samorządów niższych szczebli.” – tłumaczył Marek Jarco.
O działaniach Sejmiku oraz Zarządu Województwa opowiadała pochodząca z gminy Radoszyce członkini ów Zarządu Agata Binkowska. Natomiast to co robi się na szczeblu powiatu wyjaśniał Bogdan Soboń, starosta konecki. –„Rada Powiatu składa się z 21 radnych. Jak wiemy Sejmik z 30. Zarząd Powiatu jest czteroosobowy, czyli moja skromna osoba, zastępca Andrzej Lenart, pani Dorota Duda i Czesław Kurcbart. Kompetencje mamy podobne jak w województwie. Staramy się raz w tygodniu te Zarządy odbywać, a więc jest tu wiele podobieństw. Osiem gmin, około 85 tysięcy mieszkańców, a dziesięć lat temu było to 92 tysiące, a dwadzieścia lat temu 95 tysięcy, a więc nas troszkę ubywa. Jeśli chodzi o zadania: to dużo by tu opowiadać, ale takiej kadencji jeśli chodzi o środki zewnętrzne to jeszcze nie było. Dowodem jest ten budynek i kapitalna termomodernizacja, II Liceum podobnie, ZSP nr 1 także. Dwa miesiące temu podpisaliśmy też umowę na termomodernizację koneckiego DPS-u. Poza tym budowane jest przedszkole w Radoszycach i Smykowie i jeszcze wiele innych zadań, które rozbudowują nasz potencjał ten gminny i powiatowy.” – opowiadał młodym słuchaczom Bogdan Soboń, starosta konecki.
REKLAMAWśród uczniów z obu ogólniaków znalazły się przewodniczące ich uczniowskich samorządów: Ada Sadowska z I LO w Końskich i Natalia Krakowiak z II LO. Obie zgodnie przyznawały, że wiele inicjatyw i sposobu rządzenia z dorosłego samorządu spróbują przenieść na szkolną płaszczyznę.
Zdjęcia: