Estetyka każdego obiektu zależy w ogromnej mierze od jego otoczenia, które jednocześnie powinno być ukształtowane w sposób podporządkowany zapewnieniu maksymalnej wygody korzystania z niego, a więc zawierać także niezbędną infrastrukturę w postaci m.in. ścieżek czy podjazdów. Muszą one spełniać szereg istotnych kryteriów, jeśli poza korzystnym wyglądem mają umożliwiać także bezpieczne i wygodne korzystanie z nich, a także nie wymagać dodatkowych prac naprawczych. Rodzaj nawierzchni jest więc sprawą kluczową.
REKLAMAMusi być trwale, ale i efektownie
REKLAMAMało kogo satysfakcjonuje jeszcze wylanie podjazdu betonem. Umiejętnie wykonana nawierzchnia poza tym, że sama w sobie będzie charakteryzowała się dużo bardziej atrakcyjnym wyglądem, może podkreślić walory architektoniczne budynku.
W ostatnich dziesięcioleciach znaczną popularność osiągnęła więc dostępna dziś w ogromnym wyborze form i kolorów betonowa kostka, pozwalająca na uzyskanie zróżnicowanego, podporządkowanego fantazji inwestora układu. Czasy pewnego rodzaju zachwytu nad nią zdają się już jednak przemijać, wielu dostrzegło już, że jakąkolwiek fantazję i tak lepiej ująć w karby spójnej architektury, a pod względem estetyki możliwości takich wyrobów są bardzo ograniczone. Niewątpliwą zaletą kostki pozostaje za to niska cena.
Nieco więcej trzeba wydać na budowę nawierzchni brukowanych. Poniesiony koszt okazuje się jednak wart rezultatu – bruk kamienny charakteryzuje się znakomitą wytrzymałością i odpornością na wszelkie trudy użytkowania. Ponadto często, zwłaszcza w przypadku architektury utrzymanej w stylu klasycznym, trudno wyobrazić sobie rozwiązanie bardziej odpowiednie pod względem wizualnym.
Bardzo podobne zalety ma jednak także i klinkier, którego istotną przewagą jest ogromna swoboda, jaką daje szerszy wybór kolorów i odcieni, o czym można przekonać się np. przeglądając ofertę firmy Feldhaus. Co ważne, kolory te, jako rezultat wypalania, a nie sztucznego barwienia, nie zmienią się przez długie lata. Znakomita wytrzymałość mechaniczna pozwala bez obaw stosować go tam, gdzie będą poruszały się po nim pojazdy. Elegancka forma powoduje, że doskonale sprawdzi się jednak także w bezpośrednim otoczeniu obiektu – dużo łatwiej niż po bruku kamiennym poruszać się po nim w np. w szpilkach. Co istotne, nie zagraża mu ani wilgoć, ani stosowana w zimie sól.
Materiał to nie wszystko
Niezależnie od tego, na jakie rozwiązanie się zdecydujemy, bardzo ważny jest sposób wykonania – tania kostka położna przez fachowców może okazać się zadowalająca, a najlepszy bruk zrobiony byle jak doprowadzać właściciela posesji do furii. Kluczową sprawą jest odpowiednie przygotowanie podłoża co sprawia, że nakład niezbędnej pracy może być znaczny – wszystko zależy od przeznaczenia podjazdu. Im większa masa korzystających z niego samochodów, tym grubsza musi być podbudowa – swobodę korzystania z podjazdu da ok. 40 cm.
Innym elementem, którego nie można pomijać, jest odpowiednie wyprofilowanie powierzchni, tak, by zapewniało ono bezproblemowy odpływ wody. Należy więc zadbać o to, by spadek wynosił przynajmniej 2,5%. Nie zapomnijmy także o solidnym obramowaniu krawędzi.