Obowiązek zapłaty podatku od nieruchomości obejmuje właścicieli, posiadaczy i użytkowników wieczystych obiektów budowlanych i gruntów. Zgłoszenie nieruchomości do opodatkowania złóż w urzędzie miasta Poznania. Sprawdź, w jakim terminie dopełnić formalności i jakie dokumenty przygotować.
REKLAMANieruchomość w Poznaniu – jakie dokumenty przygotować?
Zakup nieruchomości wiąże się z różnymi obowiązkami. To m.in. podpisanie aktu notarialnego, zapłata podatku PCC, a w wielu przypadkach także załatwienie formalności kredytowych. W tym całym zamieszaniu nie można zapomnieć o innym ważnym wymogu: o zgłoszeniu nieruchomości do opodatkowania.
REKLAMARodzaj dokumentu zależy od statusu prawnego właściciela lub posiadacza nieruchomości. Jeśli jesteś osobą fizyczną, złóż wypełniony druk:
- IN-1 Informacja o nieruchomościach i obiektach budowlanych
Obowiązują do niej trzy załączniki:
- ZIN-1 Dane nieruchomości opodatkowanych
- ZIN-2 Dane nieruchomości zwolnionych z opodatkowania
- ZIN-3 Dane współwłaścicieli będących osobami fizycznymi
Jeśli jesteś osobą prawną lub jednostką organizacyjną, bądź osobą fizyczną posiadającą nieruchomość we współwłasności z osobą prawną, złóż:
- DN-1 Deklaracja na podatek od nieruchomości
Obowiązują do niej załączniki:
- ZDN-1 Dane nieruchomości opodatkowanych
- ZDN-2 Dane nieruchomości zwolnionych z opodatkowania
Ważne! Jeśli nieruchomość stanowi współwłasność, każda osoba prawna (lub fizyczna) składa osobną deklarację DN-1.
Do kiedy należy zgłosić nieruchomość do opodatkowania?
Na złożenie wyżej wymienionych dokumentów masz 14 dni – licząc od dnia zaistnienia okoliczności, które spowodowały powstaje obowiązku podatkowego. Okoliczności te to przede wszystkim zakup obiektu, jego części bądź gruntu, ale także podpisanie umowy użytkowania wieczystego czy przejęcie nieruchomości w posiadanie.
Dodatkowo osoby prawne muszą składać deklarację DN-1 do końca stycznia każdego kolejnego roku.
Jak poprawnie wypełnić i wysłać formularze?
Informację IN-1 lub deklarację DN-1 wraz z załącznikami możesz dostarczyć do urzędu miasta Poznania na trzy sposoby:
- Osobiście zanieść dokumenty do urzędu
- Wysłać pocztą wypełnione papierowe formularze
- Skorzystać ze środków komunikacji elektronicznej
Elektroniczna wysyłka zgłoszenia wymaga posiadania aktywnego Profilu Zaufanego, podpisu kwalifikowanego lub pieczęci elektronicznej (osoby prawne).
Niezwykle istotną kwestią okazuje się poprawność wypełnienia dokumentów zgłoszeniowych. Możesz skorzystać z gotowych, papierowych formularzy lub wypełnić je online. W tym celu skorzystaj z formularza interaktywnego lub kreatora deklaracji podatkowych. Ostatnie z wymienionych rozwiązań szczególnie cenią sobie osoby wypełniające druk IN-1 lub DN- 1 po raz pierwszy. Zamiast pól do wypełnienia, mają tu czytelny kafelkowy system wyboru oraz pytań i odpowiedzi. Dzięki temu łatwiej rozliczają podatek od nieruchomości w Poznaniu i dopełniają obowiązków zgłoszeniowych.
Zgłoszenie złożone w urzędzie – co dalej?
Jeśli jesteś osobą fizyczną składającą druk IN-1, informację o wymiarze podatku, terminach rat i numerze rachunku do wpłaty otrzymasz z urzędu miasta Poznania drogą decyzji. Jeśli składasz deklarację DN-1, wysokość podatku od nieruchomości obliczasz samodzielnie w tym formularzu i wpłacasz bez wezwania organu podatkowego.
Artykuł sponsorowany