We wtorek w Urzędzie Miasta i Gminy w Końskich podpisano umowy na funkcjonowanie w kolejnych miesiącach aż 29 linii komunikacji autobusowej organizowanej przez Staropolski Związek Miast i Gmin na terenie powiatu koneckiego. W skład związku wchodzą gminy: Końskie, Radoszyce, Ruda Maleniecka, Słupia Konecka, Smyków oraz Fałków.
REKLAMA–„Dzięki podpisaniu z trzema operatorami umów mamy kontynuację i rozwój naszej sieci komunikacji publicznej obejmującej gminy Staropolskiego Związku Miast i Gmin. Mamy też świadomość, że to jest zadanie, które jest wyzwaniem. Startowaliśmy od sprzedaży niespełna 2 tysięcy biletów w pierwszym miesiącu działania, a w sumie do końca listopada tych biletów zostało sprzedanych ponad 25 tysięcy. To jest bardzo dobre osiągnięcie i dobry prognostyk na przyszłość” – tłumaczy Krzysztof Obratański, burmistrz miasta i gminy Końskie.
Staropolski Związek organizuje komunikację publiczną na terenie powiatu koneckiego od kilku lat. Początkowo było to tylko 9 linii, a teraz będzie ich aż 29. Dofinansowanie wynosi ponad 2 miliony 300 tysięcy złotych -„To jest skompensowanie działań w ramach Staropolskiego Związku i dlatego tyle linii możemy realizować. To jest 29 linii, a rozpoczynaliśmy z 9 kilka lat temu. Także rozrastamy się” – mówi Michał Pękala, burmistrz miasta i gminy Radoszyce.
REKLAMAZwiązek z inicjatywą wyszedł po okresie pandemii. Wtedy to wielu przewoźników likwidowało połączenia, a mieszkańcy zaczęli narzekać na brak połączeń z miastem powiatowym. Tak było między innymi we wsiach gminy Fałków. Przewodniczący Rady Gminy Fałków Piotr Gonerka podkreśla, że w ramach związku samorządowcy zaczęli likwidować białe komunikacyjne plamy –„Realizując te przewozy przełamaliśmy pewną niemożliwość zrobienia przewozów publicznych. Wcześniej przez dwa lata zmagaliśmy się z tym, że nie ma transportu publicznego. W końcu zdecydowaliśmy się by Staropolski Związek Miast i Gmin wystąpił z tym wnioskiem autobusowym by załatać te białe plamy na mapie powiatu i to co dzisiaj widzieliśmy na prezentacji i po tych danych oznacza, że nam się to udało. Te białe plamy na terenie powiatu koneckiego zniknęły. Podkreślę, że to jest działanie ponad zadania własne. My jako samorządy ponosimy w części koszty tych przewozów i dobrze by mieszkańcy wiedzieli, że gminy też partycypują w tych kosztach zgodnie z umowami. Ten wniosek po dwóch latach okazuje się bardzo potrzebny, a nasze działanie bardzo trafione” – mowi Gonerka.
Cały transport odbywa się dzięki dotacjom pozyskiwanym przez związek z odpowiednich programów. Koneccy samorządowcy podkreślają, że ciężar organizacji zbiorowego transportu pomiędzy gmina powinien wziąć na siebie powiat konecki, ale rozmowy z włodarzami z ulicy Staszica w Końskich były bardzo trudne –„Podpisaliśmy umowy w ramach Staropolskiego Związku, w którym umiemy współpracować. Moi przedmówcy powiedzieli czemu podjęliśmy taki trud, a ja dodam, że pukaliśmy na początku do powiatu koneckiego, wsłuchując się w głos mieszkańców, bo my jesteśmy przekaźnikiem. To co mówicie staramy się realizować we własnym zakresie, czy też zakresie powiatowym. Z uwagi na to, że z powiatem to toporni szło to zmobilizowaliśmy się w ramach Staropolskiego Związku, a że umiemy współpracować to wynikiem jest ta długa droga i choćby ten przyrost liczby biletów, linii komunikacyjnych. Cieszę się, że mam takich świetnych partnerów, że umiemy przenosić góry. To była niełatwa droga” – tłumaczy nam Michał Pękala, burmistrz Radoszyc.
Łącznie będzie funkcjonować 29 linii prowadzonych przez związek, a będą one obsługiwane przez lokalne firmy przewozowe. Nowa linia to choćby połączenie: Gustawów – Końskie – Gustawów, które ma spoić gminy Fałków, Ruda Maleniecka i Końskie. To właśnie na tym terenie wspomniany problem z brakiem zbiorowego transportu był największy. Inicjatywa związku cieszy też tych, którzy będą go prowadzić
–„Dziękujemy związkowi, że docenili naszą pracę i zaufali nam podpisując umowę na kolejny rok” – mówi Magdalena Zaleśna, przedstawicielka firmy Transport Osobowo-Samochodowy.
–„Dobrze, że włodarze gmin zrozumieli, że my reprezentujący transport potrzebujemy takiej pomocy. Bo to jest pomoc dla mieszkańców, dla transportu, dla potrzeb ludzi, które często zgłaszane są do nas. Współpraca ta jest na bardzo wysokim poziomie. Trudno jest wykonywać obecnie kursy komercyjnie i jeśli nie będą nam pomagać takie inicjatywy jak Staropolskiego Związku to będzie ciężko to dalej utrzymać” – dodaje Stanisław Marczak reprezentujący firmę Eko-Stamar.
Rozkłady jazdy linii niebawem zostaną udostępnione TUTAJ.
Zdjęcia:
Staropolski Związek ma potencjał na miarę Grodziskich Przewozów Autobusów.
Dwa kursy na dzień. W dni od poniedziałku do piątku. To jest walka z wkluczeniem komunikacyjnym? Czy ktoś z tych obecnych serio w to wierzy?
Minimum 10 par dziennie( w dni robocze). Kursy od poniedziałku do niedzieli.
I odjazdy w stałych końcówkach minutowych. Tak, żeby zostawić auto w domu i pojechać do pracy, szkoły, lekarza, spotkać się ze znajomych, pójść na kawę.
Kierowcy powinni być mili, uśmiechnięci i rozkład jazdy przestrzegać.
Dawać bilety wszystkim.
Włodarze, radni też powinni z tego transportu korzystać.