Uczniowie z Zespołu Szkół Ponadpodstawowych im. Stanisława Staszica w Stąporkowie, w latach 2019-2022 wzięli udział w dwóch wyjazdach do Grecji, w ramach unijnego programu Erasmus+ „W kierunku zawodowego sukcesu”. W trakcie pobytu za granicą młodzież, odbywała miesięczny staż zawodowy. We wtorek w budynku szkoły odbyło się podsumowanie projektu, podczas którego uczniowie opowiedzieli o swojej pracy i pobycie na słonecznej Krecie.
REKLAMA
Udział w programach Erasmusa to duża szansa na rozwój w sferze zawodowej, ale nie tylko. Uczniowie mają możliwość rozwijania znajomości języków obcych, jak i umiejętności komunikacyjnych – „Jest to już czwarty projekt Erasmusa, realizowany przez uczniów technikum naszej szkoły i jednocześnie zakończenie czwartego kierunku projektu będzie rozpoczęciem kolejnego, piątego projektu […] Erasmus jest to program skierowany dla uczniów Technikum, dotyczący realizacji praktyk zawodowych w innych krajach. Uczniowie zdobywają nowe kompetencje, doświadczenie zawodowe. Dokumentem potwierdzającym udział w projekcie są Europass’y, czyli europejskie świadectwa kwalifikacji zawodowych” – mówi Hanna Rzepka, dyrektor ZSP w Stąporkowie.
REKLAMAZespół Szkół Ponadpodstawowych w Stąporkowie to szkoła, która jako pierwsza w powiecie koneckim rozpoczęła współpracę z Erasmusem – „Najpierw były to projekty Sokrates-Komenius dla uczniów liceum. Tych projektów było kilka. Od czterech edycji realizujemy dla uczniów technikum projekt Erasmus. Kończymy czwarty, a teraz zaczynamy piąty projekt Erasmus” – dodaje dyrektor szkoły.
Tym razem stąporkowska młodzież odwiedziła słoneczną Grecję, a dokładniej miasto Rethymno, położone na Krecie. Partnerem szkoły była grecka firma EKTE S.A., która wraz z nauczycielami odpowiedzialna była za pełną realizację projektu oraz gwarantowała opiekę nad uczestnikami. Działania odbywały się w dwóch edycjach. Pierwsza z nich była realizowana od 1 września 2019 roku do 30 listopada 2020 roku, a druga od 1 września 2021 roku do 31 marca 2022 roku. W ramach tej drugiej edycji młodzież z „Górki” przebywała w Grecji na przełomie września i października ubiegłego roku – „W tym projekcie partnerem była firma EKTE z Grecji na Krecie, gdzie uczniowie odbywali cztero-tygodniowe praktyki zawodowe w dwóch turach. Wysłaliśmy tam za pierwszym razem 25 osób, a za drugim razem 23 osoby. Uczniowie byli z trzech kierunków, jakie są u nas w szkole, czyli technik handlowiec, technik informatyk, oraz technik logistyk-” informuje Karol Banasik, wicedyrektor szkoły oraz koordynator projektu.
Opiekunami uczniów biorących udział w projekcie był Karol Banasik, wicedyrektor szkoły jako koordynator projektu, Jacek Gryś – wychowawca pierwszej grupy, Monika Grabusińska – wychowawczyni drugiej grupy, Katarzyna Dworzyńska, nauczycielka języka angielskiego, Hanna Rzepka, dyrektor ZSP w Stąporkowie oraz anglistka Karolina Ścisłowicz-Pluta. Ostatnia z pań opowiedziała o obowiązkach oraz roli opiekuna grupy:
– „W zasadzie wszystko od samego początku wyjazdu, do samego końca wszystko było na naszej głowie. Począwszy od naszych logistycznych spraw, jak na przykład zamiana pokoju, czy też zorganizowanie dojazdu do pracy, no i pomoc uczniom w samodzielności. Nie chcieliśmy ich wyręczać we wszystkim, tylko dawać im taką przestrzeń do samodzielności, do tego, żeby mogli sami zorganizować sobie czas wolny, wyjście do pracy i taka była gównie nasza rola” – Rozmówczyni przytoczyła również szereg korzyści, jakie wynikają z udziału w projekcie – „Na pewno jest to z naszej perspektywy patrząc świetna okazja, żeby używać języka żywego, języka angielskiego, którego uczniowie się uczą w naszej szkole i przełamanie tej bariery. Poza tym ta samodzielność, o której wcześniej wspominałam jest też bardzo ważna i obycie się z innymi kulturami, bo to w dzisiejszym świecie wydaje mi się, że jest bardzo ważne, żeby mieli taką świadomość, że są ludzie różni, różnie żyją, mają różną mentalność i myślę, że ten wyjazd miesięczny bardzo dużo im dał” – mówi Karolina Ścisłowicz-Pluta.
Wtorkowe spotkanie było podsumowaniem ostatnich praktyk, podczas którego uczniowie opisali swoje przeżycia i wrażenia związane z pobytem w Grecji. Uczestnicy przedstawili krótkie prezentacje opisujące wykonywane przez nich zajęcia, a także nowo nabyte i udoskonalone umiejętności.
– „Ja pracowałam w sklepie. Jestem technikiem-handlowcem. Pracowałam jako jedyna, byłam sama. Początkowo to było dla mnie bardzo duże wyzwanie, ogromny stres, aczkolwiek jak patrzę na to z perspektywy czasu, to był to taki sprawdzian, który zaliczyłam, mam nadzieję, na szóstkę. Wiej już, że jeżeli chciałabym pracować za granicą, to jak najbardziej. Nie ma się co stresować i wiem, że dam sobie radę. Jeżeli chodzi o przeżycia takie z kolegami z klasy, to był to czas, który bardzo mocno nas do siebie zbliżył. W dobie koronawirusa brakowało trochę tego czasu wspólnego, dwa lata spędziliśmy w zamknięciu, a to był taki miesiąc, który bardzo nas do siebie zbliżył […] Ja poleciłabym udział, jak najbardziej. Można zdobyć nowe umiejętności, przede wszystkim udoskonalić język, bo tam trzeba mówić tylko po angielsku. To jest przede wszystkim taki czas, gdzie można się bardzo związać z kolegami z klasy” – opowiada Sandra z profilu technik-handlowiec.
– „Ja testem technikiem-informatykiem, ja na zakładzie też byłem sam. Na początku byłem przerażony, ale okazało się, że jednak nie jest tak źle. Tam są bardzo mili ludzie, obcokrajowców traktują jak swoją własną rodzinę. Jestem bardzo zadowolony z projektu, raz, że jest to przygoda życia, a druga sprawa to podszkolenie umiejętności, no i gorąco polecam każdemu” – dodaje Jakub z profilu technik-informatyk.
Młodzież poza godzinami pracy, w ramach rekreacji regularnie uczęszczała na plażę i basen, młodzi praktykanci zwiedzali stare miasto oraz delektowali się smakiem greckich potraw, serwowanych w lokalnych tawernach.
Obecny podczas wydarzenia wicestarosta konecki, Wiesław Skowron pogratulował uczestnikom projektu oraz zachęcił młodszych uczniów do udziału w kolejnych edycjach Erasmusa – „Mnie pozostaje tylko podziękować i pogratulować, a szczególnie pogratulować prześlicznej grupie młodzieży. Myślę, że na gratulacje i podziękowania zasługują też nauczyciele, na czele z panią dyrektor i z panem wicedyrektorem. Ja nie musze zachęcać, czy namawiać do kontynuacji tego przepięknego dzieła, bo program ten, to jest coś wspaniałego. Jest to program bardzo bogaty obszarowo, wieloprofilowo. Jest to program, którzy rzuca młodzieży światło i obraz na świat, w którym się obecnie znajdujemy. W mojej ocenie, też w poważnym stopniu, ułatwia osiągnięcie tego sukcesu zawodowego, którego szanownej młodzieży życzę i wszystkim pozostałym uczniom […] Jeżeli chodzi o pomoc zarządu powiatu, to z całą odpowiedzialnością w imieniu pana starosty, własnym oraz pozostałych członków zarządu, zapewniam Państwa i panią dyrektor, że w dalszym ciągu będziemy udzielać wsparcia”.
Pod koniec spotkania podsumowującego realizację projektu pod tytułem „W kierunku zawodowego sukcesu”, każdy z uczniów biorących udział w projekcie, otrzymał specjalny certyfikat Europass, potwierdzający zdobyte podczas stażu kwalifikacje zawodowe oraz umiejętności potrzebne na rynku pracy.
Szkoła już kontynuuje realizację kolejnych projektów w ramach programu Erasmus. Wiemy już, że uczniowie ponownie odwiedzą Grecję. Piątkowe spotkanie w Zespole Szkół Ponadpodstawowych nr 1 w Stąporkowie było zarazem inauguracją tego kolejnego działania podjęto w ramach programu Erasmus+.
– „Będziemy kontynuować współpracę z firmą EKTE z Grecji. Jesteśmy bardzo zadowoleni ze współpracy, jesteśmy bardzo zadowoleni z miejsc praktyk. Porównując wcześniejsze praktyki, które odbywały się we Włoszech i w Niemczech, to jest to taki najbardziej atrakcyjny teren do odbywania praktyk” – mówi Karol Banasik, wicedyrektor szkoły oraz koordynator projektu.
To jednak nie koniec, bo społeczność szkolna ma już w planach kolejne zagraniczne projekty:
–„W piątek dowiedzieliśmy się, że przeszedł nam projekt dla uczniów i liceum i technikum. To projekt wyjazdu do Rumunii dla grupy 20 uczniów i 4 nauczycieli, ale on ma troszeczkę inny charakter. Nie są to staże, ani praktyki. Jest to doskonalenie i rozwijanie nowych kompetencji” – opowiada nam Hanna Rzepka, dyrektor ZSP w Stąporkowie.
Pewnym jest, że chętnych do nauki, rozwijania swoich kompetencji oraz poznawania nowych kultur w tej społeczności szkolnej na pewno nie zabraknie.
Zdjęcia:
materiał promocyjny
[…] Ich opiekunami na miejscu jest Karol Banasik – koordynator projektu, Paweł Ferens – nauczyciel języka angielskiego, Hanna Rzepka – dyrektor szkoły oraz Katarzyna Dworzyńska – nauczyciel języka angielskiego. Szkoła zorganizowała przed podróżą zajęcia dodatkowe z języka angielskiego, przygotowania pedagogicznego oraz kulturowego. Uczniowie zostali także odpowiednio wyposażeni na potrzeby praktyk zagranicznych. To już trzeci wyjazd z tej szkoły na grecką wyspę. Pierwszy miał miejsce we wrześniu ubiegłego roku nasz materiał o tym, a drugi w marcu tego roku nasza relacja . […]