Jednoosobowy przedsiębiorca powinien odpowiednio zabezpieczyć się na wypadek swojej śmierci, aby zapewnić ciągłość prowadzenia działalności i ochronę interesów swojej rodziny. Beata Gut z Ubezpieczalni w Końskich przybliża szczegółowo ten temat.
REKLAMA
W pierwszej kolejności powinien sporządzić testament, w którym ustali, co ma się stać z jego firmą po jego śmierci. Może wskazać osobę, która przejmie zarządzanie przedsiębiorstwem lub zdecydować o przekazaniu go na sprzedaż. Ważne jest, aby wybrać zaufaną osobę, która będzie w stanie odpowiednio zarządzać firmą i kontynuować jej działalność. Dobrym rozwiązaniem jest również powołanie zarządu sukcesyjnego za swojego życia. To właśnie dzięki powołaniu zarządu sukcesyjnego firma po śmierci właściciela będzie mogła działać nieprzerwanie. Dodatkowo, przedsiębiorca powinien pamiętać o ubezpieczeniach na życie. Polisa ubezpieczeniowa może zagwarantować finansową pomoc dla rodziny w przypadku śmierci przedsiębiorcy. Pieniądze z polisy mogą zostać wykorzystane do opłacenia zobowiązań biznesowych, uregulowania zobowiązań finansowych czy sfinansowania kosztów pogrzebu. Ważne jest, aby suma ubezpieczenia była adekwatna do potrzeb przedsiębiorcy i jego rodziny.
REKLAMAPrzedsiębiorca powinien również zadbać o dokumentację dotyczącą swojej firmy. Powinien zapewnić dostęp do ważnych informacji, takich jak hasła do kont bankowych, dokumenty księgowe czy umowy. Ważne jest również, aby sporządzić listę kontaktów biznesowych, takich jak dostawcy i klienci, którzy mogą być ważnymi partnerami dla rodziny w przypadku przejęcia działalności. Ważne jest, aby przedsiębiorca planował zabezpieczenia na wypadek śmierci wcześnie i regularnie aktualizował swoje dokumenty. Przeszkolenie członków rodziny lub zaufanych pracowników w zakresie prowadzenia firmy może również pomóc w zapewnieniu jej stabilności po śmierci przedsiębiorcy.
Dokumentów i działań jakie każdy przedsiębiorca warto by zrobił jest oczywiście więcej. Na indywidualnych konsultacjach razem z klientami omawiamy właśnie te kwestie, tak by zapewnić bezpieczeństwo rodzinie, wspólnikom i samemu przedsiębiorcy.
Co może się wydarzyć, jeśli przedsiębiorca nie zadba o testament, pełnomocnictwa, sukcesję czy polisę na życie?
Śmierć przedsiębiorcy formalnie zamyka działalność. Jeśli nie zadbamy o powołanie zarządu sukcesyjnego, odpowiednie pełnomocnictwa i testament, to przede wszystkim musimy mieć świadomość, że po śmierci przedsiębiorcy:
– rozwiązaniu mogą ulec wszystkie umowy zawarte przez przedsiębiorcę, w tym umowy kredytowe, leasingowe i inne. Leasingodawca może w takim przypadku zażądać zwrotu przedmiotu leasingu,
– rozwiązaniu ulegają umowy o pracę z pracownikami,
– przestają obowiązywać licencje i zezwolenia, jakie przedsiębiorstwo posiadało,
– spadkobiercy po rozwiązaniu umów o pracę z pracownikami będą zobowiązani do wypłacenia ustawowo należnych odpraw z tytułu zakończonych umów o pracę,
Przy zatrudnieniu choćby 10 pracowników, koszty odpraw mogą przerazić. Przy minimalnym wynagrodzeniu 5110,76 zł i jednomiesięcznych odprawach wyjdzie nam kwota łącznie ponad 51 tys. zł do wypłaty pracownikom. Zaś w przypadku pracowników zatrudnionych powyżej 8 lat, to już ponad 150 tys. zł. Taka kwota dla spadkobierców może okazać się szokiem i doprowadzić do bardzo dużych problemów finansowych.
– zamknięcie działalności z powodu śmierci przedsiębiorcy powoduje również niemożność wystawienia faktur czy dokończenia zleceń rozpoczętych przez przedsiębiorcę,
– brak odpowiednich pełnomocnictw w razie wypadku może uniemożliwić złożenie wniosku o roszczenie do Towarzystwa Ubezpieczeniowego.
Warto wiedzieć, że po śmierci pewnie ruchy takie jak wyznaczenie zarządu sukcesyjnego są możliwe, jednak nie zmienia to faktu, że wszystkie procedury dotyczące jego powołania są już czasochłonne, kosztowne i wymagają zgody wszystkich spadkobierców, a nie zawsze jest to możliwe.
Sprawa komplikuje się również, kiedy zmarły przedsiębiorca posiadał nieletnie dzieci. Polisa na życie ma więc w tym przypadku za zadanie zabezpieczyć płynność finansową bliskich oraz partnerów biznesowych. Wysokość sumy ubezpieczenia powinna być tutaj adekwatna do potrzeb i zobowiązań rodziny oraz firmy, której dotyczy.
Jak więc dokonać wyliczenia sumy ubezpieczenia w takich przypadkach?
Przede wszystkim należy sprawdzić, jaka kwota hipotetycznie byłaby potrzebna, by zabezpieczyć płynność finansową. Zsumować całość zobowiązań, w tym również tych potencjalnych. Przemyśleć też, jaka kwota jest niezbędna do zapewnienia stabilności finansowej firmy oraz rodziny przedsiębiorcy. Właśnie taką analizę wykonuję razem ze swoimi klientami. Dzięki temu wiemy, czy suma ubezpieczenia będzie wystarczająca, by zapewnić bezpieczeństwo bliskich.
Wielu przedsiębiorców woli zabezpieczać swój majątek poprzez gromadzenie nieruchomości.
Jest to częsta forma zabezpieczenia bliskich. Trzeba jednak mieć na uwadze fakt, że szybka sprzedaż nieruchomości należącej do zmarłego może być mało opłacalna. Po pierwsze, by uzyskać szybką gotówkę, spadkobiercy będą musieli godzić się na sprzedaż nieruchomości poniżej ceny rynkowej. Po drugie, w przypadku nieruchomości, w których nieletni zostaną spadkobiercami, może się okazać, że zbycie nieruchomości nie będzie proste. W przypadku zbycia nieruchomości, którą dziedziczy nieletni spadkobierca, występuje konieczność uzyskania zgody sądu na dokonanie tej transakcji. Procedura ta ma na celu zapewnienie, że sprzedaż nieruchomości nie naruszy interesów dziecka. Warto więc w swoim testamencie określić, co w razie naszej śmierci stanie się ze zgromadzonymi nieruchomościami, w taki sposób, by nie ograniczać możliwości zbywania majątku dla zabezpieczenia rodziny.
Na każdym etapie takiej sytuacji posiadanie polisy na życie będzie również pomagać w pokrywaniu kosztów: prawników, doradców finansowych czy innych kosztów wynikających z trudnej sytuacji, jaką jest odejście bliskiej osoby. Wiele osób nie zdając sobie sprawy, niestety nie zabezpiecza siebie, swoich bliskich i swojej firmy. Ja jednak gorąco zachęcam do tego by świadomie podejmować decyzję znając szereg zagrożeń, znając różne rozwiązania. Zapraszam więc do siebie na konsultację na której ze szczegółami opowiem o rozwiązaniach niezbędnych do podjęcia decyzji.
Autorem tekstu jest Beata Gut Ubezpieczalnia Końskie
Swoje buro prowadzę od 2018. W Branży Ubezpieczeniowej od 9 lat. Specjalizuje się w ubezpieczeniach nieruchomości, firm, aut (OC+AC) i życia. Od 5 lat jestem nr 1 wśród agentów Ubezpieczeń w Końskich i powiecie koneckim. To 1 miejsce uzyskałam za największą liczbę pozytywnych ocen w internecie. Od 3 lat jestem wśród 100 najlepszych agentów w Polsce (ranking TOP 100 OF POLAND).
Od 2018 roku na swoi profilu na FB prowadzę bloga, w którym podpowiadam swoim klientom jak radzić sobie z różnymi tematami z zakresu ubezpieczeń.
W 2023 roku razem z grupą agentów stałam się współautorem książki Jak sprzedawać ubezpieczenia „100 historii agentów ubezpieczeniowych”.
Beata Gut Ubezpieczalnia Końskie
Targowica Miejska w Końskich Pawilon 33
https://www.facebook.com/ubezpieczeniakonskie501-762-467
[email protected]