Sensacyjne informacje pojawiły się w poniedziałek. Marszałek województwa świętokrzyskiego Andrzej Bętkowski zadeklarował, że jeszcze w grudniu 2021 roku pociągi osobowe powrócą do Końskich. Czy to możliwe? Władze województwa twierdzą, że tak. Uruchomiony ma zostać transport na trasie Tomaszów Mazowiecki – Końskie – Skarżysko. Początkowo obsługiwać trasę będą pociągi spalinowe.
REKLAMA–„Po 13 latach przerwy, od grudnia br., przywrócone zostaną pasażerskie połączenia kolejowe na linii nr 25 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Tomaszów Mazowiecki” – poinformował Andrzej Bętkowski, Marszałek Województwa Świętokrzyskiego. – „Dziś to pewne. Niewielu wierzyło. Pracowaliśmy nad tym długo, ale możemy to już ogłosić!” – dodaje marszałek.
REKLAMAPrzypomnijmy, że ostatni pociąg osobowy ze stacji Końskie odjechał w sierpniu 2009 roku. Marszałek Andrzej Bętkowski jest przekonany, że pociąg pasażerski zatrzyma się w Końskich już w grudniu tego roku –„Dzięki ustawie Kolej+, którą Prezydent RP Andrzej Duda podpisał właśnie na stacji w Końskich, zostanie zelektryfikowana linia kolejowa nr 25. A już od grudnia tego roku na tej samej stacji w Końskich będą zatrzymywały się pociągi pasażerskie!” – informuje włodarz.
Jak to możliwe zważywszy na ciągłe przesunięcia terminów elektryfikacji wspomnianej linii? Staramy się to dla Państwa ustalić, ale póki co w przekazanej informacji brak konkretów. Wiadomo, że samorządy: świętokrzyski, a także łódzki chcą zainwestować w lokomotywy hybrydowe – zasilane energią elektryczną, a kiedy potrzeba paliwem. Być może to właśnie takie pociągi będą przyjeżdżać do Końskich po starej linii nr 25. Według planów mają one obsługiwać tę linie na trasie Skarżysko-Kamienna – Końskie – Łódź, ale na to przyjdzie nam jeszcze poczekać.
Już za kilka miesięcy władze województw świętokrzyskiego i łódzkiego chcą uruchomić transport na trasie Skarżysko-Kamienna – Stąporków – Końskie – Tomaszów Mazowiecki – „Dzięki współpracy samorządów województw: świętokrzyskiego i łódzkiego od grudnia br. (wraz z korektą rozkładu jazdy) przywrócone zostaną kolejowe połączenia pasażerskie na linii nr 25 na odcinku Skarżysko-Kamienna – Tomaszów Mazowiecki” – deklaruje na swoim fanpage marszałek województwa świętokrzyskiego Andrzej Bętkowski.
Połączenie pasażerskie zostaną przywrócone na trasie: Tomaszów Mazowiecki – Jeleń – Bratków – Szadkowice – Słomianka – Opoczno – Sitowa – Petrykozy – / granica województwa /- Ruda Białaczowska – Kornica – Końskie – Wąsosz Konecki – Czarniecka Góra – Stąporków – Wólka Plebańska – Sołtyków – Gilów – Bliżyn – Brzask – Skarżysko Milica – Skarżysko Kamienna.
Rodzi się pytanie: jaki rodzaj pociągów pojawi się na odcinku od granic województwa łódzkiego do Końskich? Do grudnia raczej niemożliwa jest elektryfikacja linii nr 25. Jak mówi rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego w Kielcach – na ten moment linię obsługiwać będą lokomotywy spalinowe, a docelowo hybrydowe.
Wiadomo, że do grudnia modernizację przejść mają przystanki i perony przy stacjach na tej trasie – przetarg będzie rozpisany na dniach. Od grudnia zaś mają nią jeździć pociągi. Do sprawy będziemy powracać.
Przetarg na modernizację przystanków i peronów?
Bez warunków technicznych, projektów, kosztorysów, zezwoleń?
Przecież nikt normalny nie przystąpi do czegoś takiego.
A jeśli już – to po stawce przeszacowanej dwu-trzykrotnie.
Poza tym – w tak określonym terminie mało realne jest samo przeprowadzenie procedury przetargowej (z zachowaniem uwarunkowań i terminów opisanych prawem zamówień publicznych). A gdzie same roboty (większość infrastruktury została bezpowrotnie zniszczona bądź znajduje się w b. złym stanie), gdzie tabor (jak oświadczono – dopiero w planach, a tu potrzebny będzie kolejny przetarg plus samo wybudowanie, tabor szynowy produkowany jest pod potrzeby, nie ma go na bieżąco na zbyciu), gdzie wykwalifikowany personel do obsługi ruchu?
Czyli – realistycznie patrząc – kolejna obietnica bez szans realnego pokrycia.
Chyba, że będzie to jeden-dwa kursy w ciągu doby uruchomione celem „spełnienia obietnicy” w warunkach pełnej prowizorki.
Świetnie!!!, Ale jeśli nie zmodernizują torów to będziemy jeździć maksymalnie 40 km/h
Te czarne chmury nad dworcem…🤔
Zdjęcie jest świetnie 😉
chyba drezyną
Jak się skończy Andżejowi kadencja to zostanie konduktorem
Jadac od Skarzyska mamy:
Skarysko Milica – wystarczy uzupelnic plyty chdnikowe,
Brzask – super przystanek bez potrzeby ingerencji
Blizyn – moze byc taki jaki jest
Gilow – bez potrzeby ingerencji
Soltykow – troche do poprawy
Wolka Plebanska – nie wiem jaki jest jej stan, ale pamietam, ze byl to przystanek do remontu przed zawieszeniem linii, wiec teraz na pewno tez.
Staporkow – tu trzeba wybudowac peron, ale to tak samo jak przed zawieszeniem ruchu.
Kornica – tu tez trzeba poprawic.
Konskie – tylko kosmetyka peronu.
Ja mysle, ze na odcinku Konskie – Skarzysko nie ma duzo roboty, raczej usuniecie roslinnosci i odmalowanie linii, nie sadze ze chodzi o jakies roboty za miliony. Te przystanki
mozna przywrocic do zycia w dwa miesiace…
[…] osobowego transportu kolejowego do powiatu koneckiego informowaliśmy już w czerwcu – TUTAJ. Przypomnijmy, że powrót kolei nie oznacza elektryfikacji linii nr 25. Trasę mają […]
Od 11 grudnia 2022 przejmuję najlepszy przewoźnik w Polsce czy Łódzka Kolej Aglomeracyjna ze swoimi hybrydami.Będzie bezpośrednie połączenie z Łodzią Fabryczną