Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Świętokrzyskiego otrzymała 85 tysięcy złotych dofinansowania na projekt „Świętokrzyski Szlak Zabytków Techniki”. To turystyczny szlak samochodowy, który będzie łączył najważniejsze pod względem walorów historycznych i architektonicznych obiekty poprzemysłowe. Na liście znalazły się m.in. Zabytkowy Zakład Hutniczy w Maleńcu i Muzeum Zagłębia Staropolskiego w Sielpi Wielkiej.
REKLAMAOkoło 200 km szlak obejmował będzie całą północną (wzdłuż rzeki Kamiennej) oraz środkową część województwa świętokrzyskiego. Na trasie znajdą się obiekty związane z tradycją hutniczą, górniczą, zbrojeniową, samochodową, metalurgiczną, kolejową i ceramiczną. Na listę wpisano miejsca o charakterze archeologicznym oraz obiekty ze Staropolskiego i Centralnego Okręgu Przemysłowego. W projekcie uwzględniono obiekty, do których turysta ma bezpośredni dostęp, które można zwiedzać w ramach muzeów i bez utrudnień oglądać z zewnątrz. Natomiast te niezabezpieczone, będące w ruinie i usytuowane w zaroślach zostały odrzucone.
REKLAMANa trasie szlaku znajdą się m.in. Zabytkowy Zakład Hutniczy w Maleńcu, Muzeum Zagłębia Staropolskiego w Sielpi Wielkiej, Ruiny Huty „Józef” w Samsonowie, Muzeum im. Orła Białego w Skarżysku-Kamiennej, Muzeum Przyrody i Techniki „Ekomuzeum” im. Jana Pazdura w Starachowicach, Ostrowiecki Browar Kultury, Muzeum Archeologiczne i Rezerwat Krzemionki, Żywe Muzeum Porcelany w Ćmielowie czy Muzeum Starożytnego Hutnictwa Świętokrzyskiego w Nowej Słupi.
W ramach projektu zostanie oznakowane 18 obiektów, do których prowadzić będzie około 80 znaków drogowych typu E-22a i E-22b. Zlokalizowane zostaną one przy drogach wojewódzkich, krajowych i gminnych. Ponadto planowana jest realizacja 12 tablic opisowych zlokalizowanych bezpośrednio przy wybranych obiektach. Na każdej z tablic znajdą się, informacje o danym obiekcie w dwóch językach: polskim i angielskim. Dodatkowo na tablicach zamieszczone zostanie logo szlaku oraz mapa z przebiegiem szlaku.
W przyszłości ROT nie wyklucza dołączenia kolejnych obiektów do szlaku, pod warunkiem dostosowania ich pod kątem bezpieczeństwa i udostępnienia ich dla zwiedzających.