Pismo Samorządu Terytorialnego „Wspólnota” stworzyło ranking gmin o najwyższej jakości edukacji 2019 – Miejsca sprzyjające edukacji. Jak wypadły jednostki z naszego powiatu? O tym poniżej.
REKLAMA„Miejsca sprzyjające edukacji” to ranking, który wskazuje samorządy, gdzie edukacja jest na najwyższym poziomie i gdzie samorząd lokalny dokłada wszelkich starań, żeby uczniowie od najmłodszych lat mogli korzystać z najwyższej jakości kształcenia.
REKLAMA„Edukacja na najlepszym poziomie nie zawsze oznacza najwyższe wyniki na egzaminach zewnętrznych, bowiem szkoły i samorządy pracują z uczniami o różnym potencjale i borykają się z odmiennymi wyzwaniami. Bierzemy to pod uwagę i dzięki naszej metodologii możemy wskazać miejsca o wysokiej jakości nauczania. Miejsca, gdzie wysiłek szkół, nauczycieli i samorządów jest większy i przynosi lepsze efekty. Znaleziono tam klucz do tego, żeby współpracować dla dobra uczniów tworząc nową jakość. Nasz ranking wyróżnia się tym, że opiera się na obiektywnych danych dotyczących warunków i efektów nauczania, a jego metodologia jest precyzyjnie zdefiniowana. Wyniki można łatwo sprawdzić sięgając do danych źródłowych, a naszym celem jest pełna przejrzystość. Dane, z których korzystamy, są szeroko wykorzystywane do oceny jakości edukacji, jednak rzadko analizowane są łącznie i w sposób biorący pod uwagę znaczne różnice w warunkach panujących w gminach. Dostępność edukacji przedszkolnej, dobre i wyrównane wyniki z egzaminów zewnętrznych, a także jakość pracy szkół mierzona edukacyjną wartością dodaną – to wskaźniki, które oddają jakość edukacji w gminach” – wyjaśnia prezes zarządu Fundacji Naukowej Evidence Institute Maciej Jakubowski.
Co porównali autorzy rankingu?
– dobry start – dostępność edukacji przedszkolnej oraz wyniki uczniów na egzaminach zewnętrznych kończących szkołę podstawową oraz gimnazjum;
– nierówności – samorządy porównywane są pod względem tego, jak zróżnicowane są wyniki egzaminów zewnętrznych. Najwyższe lokaty zajmują gminy, gdzie między najlepszymi a najsłabszymi uczniami różnice są mniejsze niż gdzie indziej;
– postęp – odzwierciedla przyrost wiedzy i umiejętności uczniów między ukończeniem szkoły podstawowej a końcem nauki w gimnazjum. Jest to odpowiednik edukacyjnej wartości dodanej oszacowany dla gmin w oparciu o wyniki sprawdzianu szóstoklasistów oraz wyniki egzaminu gimnazjalnego. Wskaźnik ten pokazuje jakość nauczania nauczycieli gimnazjów, z których wielu naucza obecnie w szkołach podstawowych.
Końcową pozycję w rankingu ustalono jako średnią z pozycji w tych trzech kategoriach.
Twórcy ranking porównali 2473 gminy. Jak wypadły nasze jednostki?
Najwyżej w rankingu uplasowała się gmina Ruda Maleniecka – 104 miejsce, dalej Gowarczów – 330, Końskie – 612, następnie Fałków – 1027, Smyków 1201, Stąporków – 1271, Słupia Konecka – 1532 i Radoszyce – 2303.
Pismo „Wspólnota” pisze również o cechach gmin z czołówek rankingu, o rozwiązaniach jakie stosują szkoły i o ich współpracy z samorządami oraz w jaki sposób samorząd podchodzi do edukacji. O tym wszystkim można przeczytać TUTAJ.