Dla naszych dziadków zmiana opon wiosną i jesienią nie była czymś oczywista. Nawet jeszcze na początku tego stulecia zdecydowana większość jeździła na tym samym komplecie zarówno latem, jak i zimą. Pojawienie się ogumienia sezonowego znacznie poprawiło bezpieczeństwo na ośnieżonej lub oblodzonej drodze, a także pozwoliło lepiej wykorzystać osiągi auta. Niestety wiąże się ono też z pewnymi uciążliwościami. Sposobem na ich uniknięcie może być przejście na opony całoroczne.
REKLAMAOpony całoroczne – czy to dobre rozwiązanie?
Zacznijmy od tego, że dzisiejsze opony całoroczne w bardzo niedużym stopniu przypominają modele znane sprzed kilku dekad. Dostępność lepszych mieszanek gumy oraz lepsze bieżniki sprawiają, że takie ogumienie dobrze sprawdza się zarówno latem, jak i zimą. Zapewnia przyczepność na dość wysokim poziomie, wystarczającym do zimowej jazdy po mieście lub głównymi trasami. Latem zaś gwarantuje lepsze osiągi niż w przypadku, gdybyśmy jeździli na zimówkach.
REKLAMACzemu warto korzystać z opon całorocznych?
Opony całoroczne zostały opracowane po to, by wyeliminować niedogodności związane ze zmianą z zimowych na letnie i z letnich na zimowe. Jednocześnie mają one zapewnić przynajmniej podstawową funkcjonalność obu typów ogumienia. Decydując się na to rozwiązanie, nie musimy więc pamiętać o rezerwowaniu terminu w serwisie wulkanizacyjnym, znikają też koszty zakupu dwóch kompletów opon (a czasem też kół). Oszczędzamy też miejsce w piwnicy lub garażu (nie musimy przechowywać nieużywanego aktualnie zestawu).
Opony całoroczne czy sezonowe? Które wybrać?
Mimo tych zalet, opony całoroczne 215/60 r16 nie są idealnym rozwiązaniem. Podczas zimowej podróży przez góry lub gorzej utrzymane trasy oferowana przez nie przyczepność może okazać zbyt mała. Z kolei latem osiągi auta najpewniej będą nieco gorsze niż w przypadku dobrych opon letnich. Jeżeli więc zależy nam na najwyższym poziomie bezpieczeństwa i pełnym wykorzystaniu możliwości samochodu, postawmy na ogumienie sezonowe. W pozostałych przypadkach warto przetestować modele całoroczne.
artykuł sponsorowany