W piątek po kilku latach od rozpoczęcia inwestycji oddano do użytku drogę wojewódzką 728 na odcinku Radoszyce – Łopuszno, wraz z obwodnicą Czałczyna. Otwarcia dokonali zarządzający obecnie województwem samorządowcy związani ze Zjednoczoną Prawicą. Zabrakło zaś tych, którzy zabiegali i planowali tę inwestycję – między innymi byłego marszałka Adama Jarubasa, pochodzącej z Radoszyc członkini Zarządu Województwa Agaty Binkowskiej, czy burmistrza Radoszyc Michała Pękali. Samorządowcy nie kryją oburzenia tą sprawą.
REKLAMA– Oddajemy 16 kilometrów nowej drogi wojewódzkiej 728 od Radoszyc do Łopuszna z półtorakilometrowym odcinkiem obwodnicy Czałczyna – mówił marszałek województwa świętokrzyskiego Andrzej Bętkowski, który razem z członkiem Zarządu Województwa Świętokrzyskiego Tomaszem Jamką otworzył nową inwestycję. Droga Wojewódzka nr 728 łączy północno-zachodnią część województwa świętokrzyskiego z województwem mazowieckim. Jest też ważnym element ciągu komunikacyjnego północ-południe.
W oficjalnym oddaniu drogi do użytku wziął udział także senator RP Krzysztof Słoń. Inwestycja obejmuje odcinek DW 728 zaczynający się w miejscowości Radoszyce (przy skrzyżowaniu DW 728 z ul. Piaskową – DP 0473T), a kończy w miejscowości Łopuszno przy rondzie, na którym zbiegają się ul. Konecka, Przedborska i Włoszczowska (skrzyżowanie DW 728 z DW 786). Długość rozbudowanego odcinka to 16 km. Rozbudowano i poprawiono parametry techniczne istniejącej już drogi, ale także wybudowano nowy jej odcinek – 1,65 kilometrową obwodnicę Czałczyna.
REKLAMAW mediach społecznościowym swojego oburzenia otwarciem bardzo ważnej dla regionu inwestycji bez lokalnych działaczy nie kryli samorządowcy: Agata Binkowska, Michał Pękala oraz obecny europoseł Adam Jarubas:
W ramach inwestycji pn. „Rozbudowa Drogi Wojewódzkiej 728 na odcinku Łopuszno – DK 74” wykonano:
– nowe odcinki drogi klasy G, poszerzono i wzmocniono nawierzchnię drogi istniejącej.
– rozbudowano drogę do dwóch pasów ruchu szerokości 3,5 m oraz pobocza szerokości 2×1,25 m, utwardzone kruszywem;
– dokonano wzmocnienia konstrukcji nawierzchni jezdni do przenoszenia obciążeń ruchem KR4 do parametrów nacisku 115 kN/oś (klasa G);
– poprawiona została geometria skrzyżowań z drogami niższej kategorii poprzez ich budowę i przebudowę;
– powstały dodatkowe pasy dla relacji w lewo w celu poprawienia przepustowości i bezpieczeństwa ruchu na skrzyżowaniach z drogami -powiatowymi;
– wybudowano nowe i przebudowano istniejące zatoki autobusowe pod kątem bezpiecznej lokalizacji, oraz powstały ciągi dla pieszych zapewniające bezpieczną komunikację;
– wybudowano oraz przebudowano chodniki dla pieszych;
– dokonano korekty geometrii trasy poprzez poprawienie nienormatywnych łuków w planie;
– wybudowano nowe i przebudowano istniejące zjazdy;
– wybudowano drogi dojazdowe zapewniające dojazd do pól położonych przy drodze wojewódzkiej;
– rozbudowano istniejące odwodnienie (udrożniono rowy, wybudowano i przebudowano istniejące przepusty) oraz wybudowano nowe rowy odprowadzające wodę z pasa drogowego;
– wybudowano oraz przebudowano odcinkowo kanalizację deszczową wraz z urządzeniami podczyszczającymi ścieki deszczowe;
– wybudowano urządzenia ochrony środowiska, w tym: przejścia dla zwierząt średnich i małych, wraz z systemami naprowadzającymi.Wartość całej inwestycji to ponad 84 mln zł, z czego dofinansowanie unijne z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego wynosi 59,500 mln zł. Wykonawcą robót była firma: STRABAG Sp. z o.o. Pruszków. Nadzór Inwestorski prowadziła firma: PROKOM Construction Sp. z o.o. Sosnowiec.
Przypomnijmy, że podpisanie umowy gwarantującej finansowanie tej strategicznej dla gmin Radoszyce i Łopuszno miało miejsce w październiku 2017 roku, a dokonali tego ówczesny jeszcze wójt gminy Radoszyce Michał Pękala, wójt gminy Łopuszno Irena Marcisz oraz marszałek woj. świetokrzyskiego Adam Jarubas. Materiał z wydarzenia inaugurującego budowę znajdziecie TUTAJ.