Na wniosek posła na Sejm RP Rafała Kasprzyka zwołano posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Rozwoju Regionu Świętokrzyskiego w sprawie infrastruktury kolejowej w regionie. W posiedzeniu udział wzięli parlamentarzyści ze świętokrzyskiego, wojewoda Józef Bryk, ale i wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za kolejnictwo Piotr Malepszak. Celem było pozyskanie więcej informacji o nowym programie „Polska 100 minut”, który za sprawą pociągów ma łączyć największe miasta w Polsce. Początkowo ogłoszone grafiki sugerowały pominięcie w programie województwa świętokrzyskiego. Okazuje się jednak, że pojawiają się dobre wieści, także dla Konecczyzny. Zachęcamy do obejrzenia poniżej posiedzenia zespołu w całości, a w artykule odnosimy się do koneckich wątków.
REKLAMAGłównym celem spotkania był przedstawienie planów rozwoju połączeń kolejowych dla Kielc i województwa świętokrzyskiego. Po ogłoszeniu przez premiera Donalda Tuska nowego programu wiele osób się zaniepokoiło. Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak deklaruje jednak, że wizualizacje nie oznaczają realnych planów, a te dla świętokrzyskiego są bardzo rozbudowane.
Podczas spotkania zespołu Malepszak przekonywał, że planowane jest bezpośrednie połączenie z Kielc do Łodzi. Od 30 lat nie ma takiego połączenia, które łączyłoby 200 tysięcznej Kielce i 700 tysięczną Łódź. Połączenie miałoby być realizowane przez Końskie i Opoczno –„Rozmawiamy z Polregio by wspólnie tworzyć lepszą ofertę i Polregio planuje uruchomić bezpośrednie połączenie z Kielc do Łodzi. Od 30 lat nie ma takiego połączenia, które łączyłoby 200 tysięcznej Kielce i 700 tysięczną Łódź. Połączenie miałoby być realizowane przez Końskie i Opoczno. Oferta miałaby być uzupełniona o pociąg Intercity. Ta nowość powinna pojawić się już w grudniu” – mówił wiceminister.
REKLAMAWiceminister Malepszak opowiedział także o tym co znajdowało się w dokumentach związanych z budową szprych do Centralnego Portu Komunikacyjnego, które powstawały jeszcze za rządów Prawa i Sprawiedliwości – „Odcinek od Końskich do Tumlina według wewnętrznych dokumentów spółki CPK miał być realizowany w latach 2041-2044! To nie jest tak jak przekonywano, że te inwestycje były już za progiem, a zaraz wjadą buldożery” – tłumaczył Malepszak.
Wszystkie szczegóły i dokładne plany nowej sieci kolejowej przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury mają zaprezentować w najbliższy wtorek. Wtedy to odbędzie się duża konferencja prasowa, podczas której omówione zostanie każde województwo i jego docelowa siatka linii kolejowych.
[…] połączenie z Kielc do Łodzi (prawdopodobnie przez Końskie i Opoczno – więcej o tym TUTAJ). Również w wyniku planowanej modernizacji trakcji kolejowej w okolicach Skarżyska-Kamiennej […]