W środę władze Centralnego Portu Komunikacyjnego, który ma powstać w Baranowie pomiędzy Warszawą a Łodzią opublikowały schematy linii kolejowych, które mają w szybki sposób doprowadzać pociągi do tego miejsca. Są na nich Końskie dzięki budowie nowej linii kolejowej nr 89. Wiadomo już także, że w programie Kolej Plus znalazł się odcinek łączący stolicę powiatu koneckiego ze Skarżyskiem-Kamienna.
REKLAMAPrzypomnijmy, że Centralny Port Komunikacyjny ma być olbrzymim, największym w Polsce lotniskiem, ale by miało ono sens władze spółki tworzącej port wraz z rządem dążą do stworzenia sieci połączeń kolejowych z Baranowem, tak by z każdego punktu w Polsce można było tam dotrzeć w czasie do dwóch godzin.
REKLAMAW ramach Programu CPK w województwie świętokrzyskim planowana jest budowa 73 km nowych linii. Według założeń inwestora ponad 80 proc. mieszkańców województwa będzie w stanie w czasie w czasie poniżej 30 min. dotrzeć do stacji pociągów dalekobieżnych, co znacząco poprawi dostępność komunikacyjną regionu.
W woj. świętokrzyskim powstaną, po pierwsze, linia nr 89 (Końskie – Kielce) i linia nr 73 (Busko Zdrój – Tarnów). Trasa z Końskich biec będzie przez miejscowość Wąsosz Konecki. To fragmenty tzw. szprychy nr 7 w ramach Programu CPK. Wybudowana zostanie także linia nr 84 (Radom – Kunów), będąca elementem szprychy nr 6. Zakładana prędkość eksploatacyjna pociągów na tych odcinkach to co najmniej 160 km/godz.
– Zakładamy, że realizacja połączenia Kielce – Końskie pozwoli na uzyskanie czasu przejazdu z Kielc do Warszawy wynoszącego 1 godz. 20 min. oraz włączenie powiatu koneckiego w sieć dalekobieżnych połączeń pasażerskich – mówi Michał Jasiak, koordynator ds. projektów kolejowych CPK.
Dziś najkrótsza podróż na tej trasie zajmuje 3 godz. 15 min. Zaprezentowana podczas spotkania wersja trasowania zakłada również, że możliwe będzie osiągnięcie czasu przejazdu z Kielc do CPK – 1 godz. 5 min., a do Rzeszowa – 1 godz. 35 min. (obecnie najkrótszy czas to 4 godz. 30 min).
Druga dobra, kolejowa wieść dotyczy zamiarów renowacji słynnej już linii kolejowej nr 25 na odcinku Końskie – Skarżysko-Kamienna –„Wczoraj podczas swojego posiedzenia Zarząd Województwa Świętokrzyskiego przyjął informację w zakresie programu Kolej+ odnośnie tego odcinka. O tej trasie mówi się od dawna, ale tak naprawdę nigdy nie było twardych zapisów. Teraz one są, Sejm to uchwalił, więc musimy być dobrej myśli odnośnie przebudowy odcinka Końskie – Skarżysko-Kamienna” – mówi nam Mariusz Gosek, członek Zarządu Województwa Świętokrzyskiego.
Odcinek Skarżysko-Końskie, to dobrze, ale czy to będzie elektryfikacja linii ? A gdzie odcinek Końskie-Opoczno, bo bez tego połączenie z CPK jakby niby miało wyglądać ? Zbyt dużo niewiadomych.
ważniejsza dla Końskich będzie linia Końskie – Opoczno, która nie jest planowana do rewitalizacji. Druga projektowana nitka z Kielc do Baranowa ma przechodzić przez Wąsosz? Toć to 6 km od Końskich i trudno tam się dostać komunikacją zbiorową