W piątek, 9 maja 2025 roku, odbyło się otwarcie ofert w przetargu na budowę pierwszego etapu północnej obwodnicy Końskich, obejmującego odcinek od Kornicy do Młynka Nieświńskiego. Inwestycja ta przyciągnęła aż 17 firm budowlanych, które złożyły oferty o znacznej rozpiętości cenowej – od niespełna 25 milionów złotych do ponad 46 milionów złotych. Tak duże zainteresowanie wymusiło kilkukrotne przesunięcie terminu otwarcia ofert. Jest jednak z czego wybierać, więc inwestycja nie jest zagrożona.

Planowana obwodnica ma na celu odciążenie centrum Końskich od ruchu tranzytowego, zwłaszcza ciężarowego, poprzez umożliwienie przejazdu z pominięciem ścisłego centrum miasta. Pierwszy etap trasy rozpocznie się w miejscowości Kornica, gdzie powstanie rondo, i poprowadzi kierowców w kierunku drogi Końskie–Przysucha, między Rogowem a Młynkiem Nieświńskim.
REKLAMA
Historia tej inwestycji sięga 2015 roku, kiedy to Gmina Końskie zawarła porozumienie ze Świętokrzyskim Zarządem Dróg Wojewódzkich w sprawie przygotowania projektu obwodnicy. Gmina zobowiązała się do opracowania koncepcji przebiegu trasy, pozyskania decyzji środowiskowej oraz przygotowania programu funkcjonalno-użytkowego. W 2018 roku komplet dokumentacji został przekazany do Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich.
W grudniu 2024 roku Sejmik Województwa Świętokrzyskiego zatwierdził budżet na 2025 rok, w którym przeznaczono 55 milionów złotych na realizację pierwszego etapu obwodnicy. Całkowita wartość inwestycji szacowana jest na ponad 68,5 miliona złotych, z czego większość stanowi dofinansowanie z programu „Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021–2027”.
Jeśli procedury przetargowe przebiegną zgodnie z planem, podpisanie umowy z wykonawcą powinno nastąpić jeszcze w maju, a prace budowlane ruszą jeszcze w tym roku. Zgodnie z zapowiedziami burmistrza Krzysztofa Obratańskiego, przy sprzyjających warunkach pierwszy odcinek obwodnicy może zostać oddany do użytku w ciągu dwóch lat.
Dla mieszkańców Końskich i okolic to długo wyczekiwana inwestycja, która ma szansę znacząco poprawić komfort życia i bezpieczeństwo na drogach.











To kolejna bardzo dobra wiadomość. Odciążenie miasta od ciężarowego ruchu tranzytowego jest krytycznie ważne dla centrum miasta i osiedli będących sypialnią miasta (hałas, zanieczyszczenie spalinami, intensywność ruchu itp.). Zdecydowanie dobrą koncepcją uzupełniającą tą inwestycję byłoby doplanowanie łącznika wybudowanej nie tak dawno ulicy Zielonej, Mostowej i ronda, aby wyprowadzić ciężki ruch ze wschodniej dzielnicy przemysłowej poprzez Dyszów do obwodnicy (to ok. 1 km przedłużenia ulicy Zielonej). Komunikacja ciężarowa z zakładów ogólnie Ceramiki, kilku odlewni, mleczarni, i składów budowlanych, stacji paliw i składów opału przy ulicy Zielonej, Młyńskiej i Górnej, skanalizowało by się do obwodnicy oszczędzając przy tym miasto i dała szansę znacząco poprawić komfort życia i bezpieczeństwo na drogach. Jednocześnie należałoby ograniczyć do 12 t. tonaż na ulicach ściśle miejskich. Polecam władzom inwestorom do rozważenia, bo to naprawdę interesująca propozycja.
Nie zapominajmy, że to mały kawałek 2km który nic nie zmieni.
Jestem komentatorem a nie trolem, a więc uprzejmie proszę administratora o usunięcie powielonego omyłkowo komentarza. Dziękuję