REKLAMA

Jeszcze jedno oświadczenie odwołanych radnych

Podczas konferencji prasowej zorganizowanej w piątek przez byłych radnych powiatu koneckiego mediom przekazano specjalne oświadczenie oraz opinię prawną prof. Marka Chmaja. Opinią możecie pobrać TUTAJ. Z kolei oświadczenie w niezmienionej formie publikujemy poniżej. 

REKLAMA

Szanowni Mieszkańcy Powiatu Koneckiego!
W związku z obwieszczeniem Wojewody Świętokrzyskiego z dnia 20 marca 2019 roku w sprawie ogłoszenia o rozwiązaniu z mocy prawa Rady Powiatu w Końskich z dniem 26 stycznia 2019 roku
(opublikowanego w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego pod poz. 1359) na podstawie art. 29 ust. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (tekst jednolity: Dz. U. z 2019 r., poz. 511; określana dalej skrótowo: u.s.p.) czujemy się w obowiązku przedstawić swoje stanowisko wobec Mieszkańców Powiatu Koneckiego, którzy w dniu 21 października 2018 roku poprzez udział w wyborach samorządowych w przeświadczeniu funkcjonowania w demokratycznym państwie prawnym zdecydowali o obdarzeniu nas zaufaniem społecznym, dzięki czemu uzyskaliśmy mandaty radnych Rady Powiatu w Końskich na kadencję 2018 – 2023. Informujemy, że nie zgadzamy się ze stanowiskiem Wojewody Świętokrzyskiego wyrażonym w treści obwieszczenia jakoby Rada Powiatu w Końskich niedokonała wyboru Zarządu Powiatu w Końskich w ustawowym trzymiesięcznym terminie, liczonym od dnia ogłoszenia przez właściwy organ wyborczy wyników wyborów do rad na obszarze województwa świętokrzyskiego. Niniejszym pragniemy poinformować, że wdamy się w spór co do meritum sprawy.

REKLAMA

Celem zachowania syntetyczności przekazu należy wskazać, że w dniu 23 listopada 2018 roku Rada Powiatu w Końskich podczas I sesji Rady Powiatu podjęła stosowne uchwały, których przedmiotem był m.in.: wybór Przewodniczącej Rady Powiatu (Uchwała Nr I/1/2018), wybór Wiceprzewodniczących Rady Powiatu (Uchwała Nr I/2/2018), wybór Starosty Koneckiego – Przewodniczącego Zarządu (Uchwała Nr I/3/2018), wybór Wicestarosty Koneckiego (Uchwała Nr I/4/2018) oraz wybór Członka Zarządu Powiatu (Uchwała Nr I/5/2018).

Przywołane uchwały zostały przesłane do kontroli ich legalności Wojewodzie Świętokrzyskiemu w dniu 3 grudnia 2018 roku, zaś Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach o składzie Zarządu Powiatu w Końskich została powiadomiona w dniu 12 grudnia 2018 roku. Wobec zaskarżenia wskazanych uchwał przez dwóch radnych Rady Powiatu w Końskich startujących z list SLD Lewica Razem w ramach wszczętego postępowania nadzorczego dokonana przez Wojewodę Świętokrzyskiego jako organu stojącego na straży praworządności zapewne szczegółowa analiza legalności podjętych przez Radę Powiatu w Końskich nie dała jakichkolwiek podstaw do stwierdzenia ich nieważności w formie rozstrzygnięć nadzorczych.

Procedura wyboru zarządu powiatu oraz skład zarządu zostały określone w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (tekst jednolity Dz. U. z 2019 r., poz. 511), zgodnie z którym, „Rada powiatu wybiera zarząd w liczbie od 3 do 5 osób, w tym starostę i wicestarostę, w ciągu 3 miesięcy od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy, z uwzględnieniem ust. 2 i 3 tego przepisu. Liczbę członków zarządu określa w statucie rada powiatu.”

Systematyka powyższego przepisu pozwala na wyciągnięcie kilku wniosków, a przede wszystkim ratio legis ustawodawcy. Zarząd powiatu zostanie skutecznie i zgodnie z ustawą wybrany, jeżeli zostaną spełnione łącznie następujące wymagania:

  1. zarząd musi być wybrany przez radę powiatu;

  2. zarząd musi liczyć od 3 do 5 osób;

  3. w składzie zarządu musi być obligatoryjnie starosta i wicestarosta;

  4. rada musi wybrać zarząd w ciągu 3 miesięcy od dnia ogłoszenia wyników wyborów przez właściwy organ wyborczy;

  5. wybór musi być dokonany z uwzględnieniem ust. 2 i 3 artykułu 27, czyli: starosta winien być wybrany bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady w głosowaniu tajnym, zaś wicestarosta oraz pozostali członkowie zarządu mają być wybrani na wniosek starosty zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu tajnym.

W art. 27 ust. 1 po pierwszym zdaniu jest umieszczone zdanie drugie w brzmieniu: „Liczbę członków zarządu określa w statucie rada powiatu.” Taka systematyka wskazuje, że wybór zgodny z ustawą musi być dokonany zgodnie z wymogami określonymi w zdaniu pierwszym tego przepisu, zaś zdanie drugie ma normę o charakterze porządkowym. Ustawodawca nie określił, kiedy ma być dokonana określona regulacja statutowa, a przede wszystkim nie określił kwestii uprzedniego czy następczego uregulowania w statucie liczby członków zarządu powiatu. Wynika z tego wniosek, że odmienność regulacji statutowej nie wpływa na skuteczny, zgodny z ustawą wybór zarządu powiatu.

W świetle art. 27 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym wybór Zarządu Powiatu Koneckiego dokonany przez Radę Powiatu Koneckiego na sesji w dniu 23 listopada 2018 roku był zgodny z minimalnie określoną liczbą członków zarządu powiatu, o której mowa w art. 27 ust. 1 u.s.p., co oznacza że na sesji Rady Powiatu w Końskich w dniu 23 listopada 2018 roku skutecznie dokonano wyboru organu wykonawczego powiatu, jakim jest zarząd powiatu.

Dopełnieniem regulacji art. 27 ust. 1 u.s.p., jest art. 29 ust. 1 u.s.p. który określa sankcję za niedokonanie przez radę powiatu wyboru zarządu w terminie 3 miesięcy od dnia ogłoszenia wyników wyborów, którą jest rozwiązanie rady powiatu z mocy prawa. Pociąga to za sobą następujące znaczne skutki:

      1. obowiązek niezwłocznego ogłoszenia przez wojewodę w formie obwieszczenia w wojewódzkim dzienniku urzędowym informacji o rozwiązaniu rady powiatu;

      2. obowiązek niezwłocznego podania do wiadomości przez wojewodę informacji o rozwiązaniu rady powiatu w sposób zwyczajowo przyjęty na obszarze danego powiatu;

      3. konieczność przeprowadzenia wyborów przedterminowych;

      4. przejęcie funkcji organów powiatu przez osobę wyznaczoną przez Prezesa Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej.

Określone w art. 29 ust. 1 – 5 u.s.p. skutki niewybrania zarządu w ustawowym terminie, odnoszą się do sytuacji, w której w ustawowym terminie, rada powiatu nie dokonuje wyboru nowego zarządu. Innymi słowy, wykładnia art. 29 u.s.p. odnosi się wyłącznie do sytuacji braku podjęcia aktu wyboru zarządu przez radę w terminie określonym w art. 27 ust. 1 u.s.p., w sposób określony w ust. 2 i 3 tegoż artykułu.

Określona w art. 29 ust. 1-5 u.s.p. sytuacja nie dokonania wyboru zarządu powiatu miałaby miejsce wówczas, gdy podczas głosowań rada nie będzie zdolna do podjęcia uchwały z powodu:

a) braku zgłoszonych kandydatur;

b) braku kworum lub;

c) nie uzyskania odpowiedniej, wymaganej przepisami ustawy większości głosów.

Do skutecznego wyboru zarządu nie dojdzie także w razie złamania zasady tajności głosowania wymaganej w art. 27 ust. 2 i 3 u.s.p.

W Powiecie Koneckim żaden z powyższych przypadków nie nastąpił, a więc wyboru Zarządu Powiatu w Końskich w dniu 23 listopada 2018 roku dokonano zgodnie z właściwymi procedurami i w liczbie zgodnej z ustawową regulacją.

Statut powiatu jest aktem prawa miejscowego (art. 12 u.s.p.), co oznacza jedynie, że określona w nim liczba członków zarządu musi być zgodna z ustawową normą w tym zakresie. Statutowe określenie liczby członków zarządu ma znaczenie dla określenia zasad podejmowania uchwał przez zarząd bowiem, zgodnie z art. 13 ust. 1 u.s.p., istotne znaczenie ma tutaj, nie ustawowy, ale statutowy skład zarządu.

Niezgodność składu Zarządu Powiatu ze statutem nie może skutkować sankcją rozwiązania Rady Powiatu w Końskich z mocy prawa na podstawie art. 29 ust. 1 cytowanej ustawy o samorządzie powiatowym.

W pełni podzielamy argumenty zawarte w treści opinii prawnej sporządzonej w dniu 19 marca 2019 roku przez radcę prawnego prof. dr hab. Marka Chmaja w przedmiocie wyboru przez Radę Powiatu w Końskich w dniu 23 listopada 2018 roku trzyosobowego Zarządu Powiatu w Końskich i bezspornie uważamy, że dokonanie przez Radę Powiatu w Końskich w dniu 23 listopada 2018 r. wyboru zarządu w liczbie zgodnej z normą ustawową oznacza dokonanie aktu wyboru, co absolutnie wyklucza zastosowanie sankcji z art. 29 u.s.p. w postaci rozwiązania Rady Powiatu w Końskich z mocy prawa.

Zastosowanie przez Wojewodę Świętokrzyskiego sankcji z art. 29 u.s.p. stanowi złamanie zasady legalizmu określonej w art. 7 Konstytucji RP oraz szeregu przepisów ustawy o samorządzie powiatowym. Może to skutkować uznaniem przez właściwy organ, że doszło do naruszenia art. 231 § 1 kodeksu karnego, który nosi brzmienie: „funkcjonariusz publiczny, który, przekraczając swoje uprawnienia lub nie dopełniając obowiązków, działa na szkodę interesu publicznego lub prywatnego, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3”.

W dniu 30 stycznia 2019 roku odbyła się IV sesja Rady Powiatu w Końskich podczas której podjęte zostały niewątpliwie bardzo istotne uchwały w sprawach: przyjęcia Wieloletniej Prognozy Finansowej Powiatu Koneckiego na lata 2019-2026, uchwalenia budżetu Powiatu Koneckiego na 2019 rok oraz prowadzenia zadania publicznego z zakresu promocji powiatów.

Warto podkreślić, że zgodnie z art.  76 ust. 1 u.s.p. nadzór nad działalnością powiatu sprawuje Prezes Rady Ministrów oraz wojewoda, a w zakresie spraw finansowych – regionalna izba obrachunkowa.

Art.  77 cytowanej u.s.p. stanowi, że nadzór nad wykonywaniem zadań powiatu sprawowany jest na podstawie kryterium zgodności z prawem.

Z kolei zgodnie z art. 78 u.sp. starosta zobowiązany jest do przedłożenia wojewodzie uchwał rady w ciągu 7 dni od dnia ich podjęcia.

Nadto, Starosta w tym samym terminie przedkłada regionalnej izbie obrachunkowej uchwałę budżetową, uchwałę w sprawie absolutorium dla zarządu oraz inne uchwały objęte zakresem nadzoru izby.

Przywołany obowiązek ustawowy został przez Starostę Koneckiego spełniony.

Należy wskazać, że Wojewoda Świętokrzyski, jak również Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach stosownie do treści art. 79 ust. 1 u.s.p. orzekają o nieważności uchwały w całości lub w części w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia jej doręczenia organowi nadzoru, a owo przekazanie nastąpiło w przypadku Wojewody Świętokrzyskiego w dniu 8 lutego 2019 roku, zaś w przypadku Regionalnej Izby Obrachunkowej również w dniu 8 lutego 2019 roku. Co niezmiernie istotne Wojewoda Świętokrzyski oraz Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach badając legalność ww. uchwał nie stwierdzili w ustawowym terminie ich niezgodności z prawem, w związku z czym przysługuje im domniemanie zgodności z prawem. Stawiamy więc pytanie: dlaczego Wojewoda Świętokrzyski ani Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach jako organy nadzoru nad działalnością powiatu nie stwierdziły w ustawowym terminie niezgodności uchwał podjętych na IV sesji Rady Powiatu w Końskich w dniu 30 stycznia 2019 roku, skoro zgodnie ze stanowiskiem Wojewody Świętokrzyskiego wyrażonym w treści obwieszczenia Rada Powiatu w Końskich uległa rozwiązaniu z mocy prawa z dniem 26 stycznia 2019 roku?

O ewentualnym rozwiązaniu Rady Powiatu w Końskich dowiedzieliśmy się z przekazów medialnych, informujących o skardze złożonej przez 3 radnych opozycyjnych startujących z listy SLD Lewica Razem do Wojewody Świętokrzyskiego o kontrolę i nadzór nad działalnością Rady Powiatu w Końskich, a w konsekwencji o jej rozwiązanie. Wojewoda Świętokrzyski przed ogłoszeniem o rozwiązaniu Rady Powiatu w Końskich z mocy prawa nie wystąpiła do Rady Powiatu w Końskich o ustosunkowanie się do podniesionych w skardze zarzutów. Można odnieść wrażenie, że nad Powiatem Koneckim odbył się sąd kapturowy, zaś decyzja ma wydźwięk polityczny.

W trosce o zapewnienie realizowania ustawowych zadań samorządu powiatowego niezwłocznie z chwilą powzięcia wiedzy o opublikowaniu obwieszczenia Wojewody Świętokrzyskiego Zarząd Powiatu w Końskich poczynił konkretne działania mające na celu potwierdzenie legalności wyboru Zarządu Powiatu w Końskich, co jednocześnie wykluczy zastosowanie sankcji z art. 29 u.s.p. w postaci rozwiązania Rady Powiatu w Końskich z mocy prawa.

Nasz pełnomocnik radca prawny prof. dr hab. Marek Chmaj zwrócił się w dniu 21 marca 2019 roku do Prezesa Rady Ministrów o wszczęcie procedury nadzorczej wobec Wojewody Świętokrzyskiego w związku z naruszeniem prawa.

Ponadto, przesyłając jako załączniki opinię radcy prawnego prof. dr hab. Marka Chmaja w przedmiocie skutecznego wyboru przez Radę Powiatu w Końskich w dniu 23 listopada 2018 roku trzyosobowego Zarządu Powiatu w Końskich zwróciliśmy się:

  1. do Wojewody Świętokrzyskiego o wszczęcie procedury samokontroli;

  2. do Związku Powiatów Polskich RP, Związku Województw RP, Związku Miast i Gmin RP o zajęcie stanowiska w przedmiotowej sprawie.

Pewni wdania się w spór co do meritum sprawy jesteśmy na etapie przygotowywania skargi do sądu administracyjnego odnoszącej się merytorycznie do przywołanego obwieszczenia Wojewody Świętokrzyskiego, którą złożymy w wymaganym terminie.

Z ogromnym zaniepokojeniem obserwujemy, że pomimo rozwiązania z mocy prawa Rady Powiatu w Końskich w Starostwie Powiatowym w Końskich nie pojawiła się osoba wyznaczona przez Prezesa Rady Ministrów na wniosek ministra właściwego do spraw administracji publicznej, co przyczyniło się do całkowitego chaosu i paraliżu decyzyjno – organizacyjnego w odniesieniu do Powiatu Koneckiego. Niewątpliwie obydwie decyzje powinny być ze sobą sprzężone, albowiem tylko wówczas możnaby zapewnić bieżące funkcjonowanie Starostwa Powiatowego w Końskich, jak również powiatowych jednostek organizacyjnych.

Z wyrazami szacunku

Duda Dorota

Kacperski Stanisław

Kurcbart Czesław

Lasota Jarosław

Lenart Andrzej Marek

Młodawski Dariusz

Pękala Paweł

Rozmus Damian

Soboń Bogdan

Wójcik Witold

Zbróg Beata

REKLAMA

3 thoughts on “Jeszcze jedno oświadczenie odwołanych radnych

  1. z_trybuny_tak_to_wyglada pisze:

    Spokojnie, 2 dni, to nie 3 miesiące, które były na sprzężenie lub realizację sprzężenia ustawy ze statutem. Wszyscy jesteśmy zaniepokojeni wywołanym przez były zarząd chaosem, który właśnie jest porządkowany.
    Proszę zwrócić uwagę: nawet w przyjęty przez państwa na piątkowej konferencji porządek wkradł się chaos. Była pani przewodnicząca deklarowała inny porządek spotkania. Zdaje się też, że niektórzy członkowie mieli wątpliwość, kto jest 11., nieobecnym na spotkaniu.
    Więcej samokontroli, samooceny, a w zaistniałem sytuacji – pokory.

  2. rk pisze:

    dać wam wiaderko grabki, łopatke, i do piaskownicy

  3. Andrzej pisze:

    Szanowni Państwo!
    Nie można wybierać sobie tych przepisów które akurat w danej chwili mi pasują . Jeżeli pasuje mi ustawa to biorę dwa punkty z ustawy jeżeli statut to ze statutu .
    Ogólne przepisy o ruchu drogowym reguluje ustawa z której wynika że wjeżdżający na skrzyżowanie z prawej strony ma pierwszeństwo ale zarządca drogi powiatowej czy gminnej uchwałą czy zarządzeniem przed skrzyżowaniem wprowadza znak ustąp. Czy kierujący pojazdem powinien ustąpić czy jechać bo zgodnie z ustawą ma pierwszeństwo.
    Kto będzie odpowiadał za ewentualny wypadek czy kolizją? Ten który nie zastosował się do Ustawy czy uchwały lub zarządzenia. Może powinniśmy zapytać pana Chmaja ?
    To przykład na to że nie można wybiórczo stosować prawa! Ono działa jako całość!
    Jeśli statut mówi że Zarząd liczy 4 członków to znaczy że tak jest! Jeśli nie mogliście się dogadać co do czwartego to należało natychmiast zmienić statut !
    Dlaczego nieistniejący Zarząd i nie istniejąca rada wydaje kilkanaście tysięcy z naszych pieniędzy na opinie prawną ? Przecież jak się tyle płaci to nie po to żeby było obiektywnie tylko po to żeby było tak jak chcemy.
    Zdumiewające jest to że siedzicie w tym Starostwie już kilkanaście lat i nie wiecie takich podstawowych rzeczy. Co wy tam robicie ? czasu udać się na polityczną emeryturę !

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *