REKLAMA

Końskie: Sztuczna inteligencja pomaga czwartoklasistom w nauce matematyki [wideo, zdjęcia]

Czwartoklasiści ze szkół podstawowych z terenu gminy Końskie rozpoczęli pracę z zeszytem online do nauki matematyki, który jest wyposażony w sztuczną inteligencję. Program generuje uczniom zadania, a jeśli ci mają z nimi problemy, zeszyt pomaga zrozumieć gdzie popełnili błąd oraz doprowadzić do jego wyeliminowania. Projekt pod nazwą „Matematyka – wstęp do kariery wynalazcy” gmina Końskie realizuje przy współpracy z Politechniką Warszawską.

REKLAMA

„Politechnika Warszawska od dwóch lat pracuje nad rozwojem metod nauczania przy wykorzystaniu sztucznej inteligencji. Przez ostatnie dwa lata prace te trwały przy współpracy poszczególnych dzielnic Warszawy. Ten rok jest trzecim, ostatnim rokiem tego pilotażowego programu, dlatego postanowiono poszerzyć go o pozostałe gminy w Polsce. Na początku miało być ich tylko sto, ale zainteresowanie okazało się, że postanowiono do współpracy zaprosić 171 gmin. Jedną z nich jest gmina Końskie – to dzięki panu burmistrzowi uzyskaliśmy dostęp do tej platformy” – opowiada nam dyrektor Zespołu Placówek Oświatowych w Kazanowie Paweł Milcarek, koordynator projektu w gminie Końskie.

By skutecznie korzystać z programu nauczyciele, którzy biorą udział w projekcie zostali odpowiednio przeszkoleni przez pracowników Politechniki Warszawskiej.

REKLAMA

Program znacznie ułatwia dzieciom naukę matematyki, ponieważ od razu sprawdza odpowiedzi ucznia, co eliminuje błędny tok rozumowania przy rozwiązywaniu kolejnych zadań, jak również dobiera je według możliwości i potrzeb dziecka, a także wspiera je generowaniem zadań pomocniczych, gdy uczeń nie ma możliwości skontaktowania się z nauczycielem.

„Program wychwytuje problemy ucznia, zadaje dodatkowe pytania w trakcie rozwiązywania zadania w ten sposób, żeby uczeń samodzielnie zauważył swój błąd i go rozwiązał. W ten sposób nie utrwala błędnych rozwiązań, ale prowadzi do tego, żeby uczniowie samodzielnie uczyli się matematyki […] Dzięki temu uczniowie się nie zniechęcają przez rozwiązywanie zbyt trudnych dla nich zadań, a uczniowie zdolni rozwijają się rozwiązując zadania trudniejsze. W trakcie lekcji rozwiązujemy zadania łatwiejsze, przy których uczniowie zdolni się nudzą, a gdy rozwiązujemy trudniejsze – słabsi uczniowie często się zniechęcają. Ten program jest świetny, ponieważ dostosowuje trudność zadań do możliwości ucznia” – mówi nam Aldona Młodzińska, nauczycielka matematyki w ZPO w Kazanowie.

Sami uczniowie również odbierają udział w projekcie pozytywnie i chcą korzystać z tej innowacji –„Póki co te zadania nie pomagają, bo są za łatwe, ale myślę, że będą mi pomagać w nauce, bo jak będę je robić to mogą być trudniejsze zadania. Dla mnie praca w taki sposób jest fajna i mi się podoba, bo są fajne zadania, można tam dodać zdjęcie, wpisać swój email. Pani nauczycielka będzie co tydzień dawać nam plusiki za to” – opowiada nam Paweł, czwartoklasista z ZPO w Kazanowie.

Gminny koordynator projektu podkreślił w rozmowie z nami wagę innowacyjnych rozwiązań, które niosą za sobą większą motywację do nauki –„Przede wszystkim jest to coś innego. Nauka jest o tyle skuteczniejsza, im praca jest ciekawsza. Każdy z nas miał tak, że ciekawych przedmiotów lepiej się uczył, te mniej ciekawsze gorzej wchodziły. A tutaj mamy coś, co dzieci uwielbiają – komputer. Praca odbywa się za pomocą specjalnej platformy. Uczniowie uzyskują punkty, uzyskują rangi, mogą obserwować wzrost swoich postępów w nauce, a przede wszystkim piękne jest to, że jest ten element sztucznej inteligencji. W momencie, kiedy uczeń popełnia błędy, to program dobiera kolejne zadania tak, aby rozwijać to konkretne zadanie, którego uczeń nie potrafił zrobić, podpowiada mu i dopiero na końcu jest nauczyciel, który weryfikuje wyniki poszczególnych uczniów” – opowiada nam Paweł Milcarek.

Korzystanie z projektu jest w pełni dobrowolne – nauczyciel nie ma obowiązku używania programu podczas lekcji, a uczniowie, którym nie spodoba się taka metoda nauczania nie muszą wcale z niej korzystać. Nie przynosi to żadnych negatywnych konsekwencji. Ponadto każdy czwartoklasista w trakcie realizacji projektu może do niego dołączyć, natomiast nauczyciele nie muszą pisać żadnych sprawozdań ani prowadzić dokumentacji.

Ważne jest też to, że nauczyciele nie będą karać uczniów za błędne wykonywanie zadań. Po to powstał ten program, by dzieci właśnie popełniały błędy, które przy pomocy sztucznej inteligencji będą eliminować. Za chęć korzystania z zeszytu online uczniowie mogą być nawet nagradzani.

„Uczniowie nie są w żaden sposób karani ani za nierozwiązanie zadań, ani za niepopełnianie błędów – wręcz przeciwnie. Są nagradzani, ale tylko i wyłącznie za terminowe rozwiązywanie zadań, terminowe wywiązywanie się z obowiązków. Nagrodą jest ocena za aktywność z matematyki. Uczniowie w żaden sposób nie są oceniani jeżeli chodzi o popełniane błędy czy o negatywne wyniki rozwiązywania zadań” – opowiada nam Aldona Młodzińska.

Pracę z platformą wyposażoną w sztuczną inteligencję wprowadzono dla 255 uczniów klas czwartych z 9 szkół położonych na terenie gminy Końskie. W projekcie nie bierze udziału jednak Szkoła Podstawowa w Kopaninach ze względu na brak możliwości technicznych.

REKLAMA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *