Awaria układu kierowniczego, obok awarii układu hamulcowego, jest jedną z najpoważniejszych awarii układów pojazdu, prowadzącą do utraty kontroli na drodze z niezwykle poważnymi konsekwencjami. To właśnie z tego powodu diagnoza awarii i naprawa układu kierowniczego jest jednym z najistotniejszych zadań przywracania sprawności pojazdu, które powinno być realizowane przez profesjonalistów.
REKLAMANajczęstsze usterki
Nowoczesne modele samochodów osobowych wyposażone są w zębatkowy mechanizm kierowniczy, co znacznie zawęża listę typowych usterek oraz zakres części zamiennych do wymiany. Do najczęstszych awarii, wymagających naprawy usterek mechanicznych, należą:
REKLAMA- awaria w wyniku zużycia zębów koła zębatego lub zębatki przenoszącej pary;
- naruszenie szczelności uszczelek olejowych i uszczelek hydraulicznego wzmacniacza;
- awaria łożyska wału kierownicy w wyniku zużycia lub uszkodzenia mechanicznego;
- Najczęstszą awarią jest zniszczenie połączenia drążka kierowniczego.
Wzmacniacz hydrauliczny ma dość szeroką listę konkretnych awarii, które należy omówić osobno:
- awaria łożyska na wale pompy;
- naciągnięcie paska na napędzie pompy, co prowadzi do jego poślizgu;
- zatkanie filtra, co może prowadzić do zatkania zaworu lub samej pompy;
- uszkodzone węże lub poluzowanie ich mocowań, co prowadzi do wycieku płynu roboczego.
Główne przyczyny występowania
Według ekspertów i doświadczonych kierowców najczęstsze przyczyny usterek, które mogą prowadzić do konieczności naprawy układu kierowniczego, to:
- Naruszenie norm eksploatacyjnych – częstotliwość przeglądów, wymiana płynu, uzupełnianie płynu o innych parametrach eksploatacyjnych, stosowanie komponentów i płynów niskiej jakości.
- Naturalne zużycie eksploatacyjne, którego przyczyną jest wieloletnia eksploatacja pojazdu.
- Korzystanie z usług niewykwalifikowanego personelu lub samodzielna konserwacja.
WAŻNE! Główną przyczyną uszkodzenia układu kierowniczego, jak również innych części samochodu, jest zła jakość drogi w połączeniu z agresywnym stylem jazdy.
Ponadto następujące czynniki mogą mieć negatywny wpływ na działanie i zmniejszać zasoby systemu:
- odchylenia wymaganych parametrów ciśnienia w oponach;
- słaba równowaga;
- przekroczenie wartości granicznych zużycia opon;
- nadmierne zużycie łożysk kół.
Objawy zewnętrzne i cechy diagnostyczne
Stan części układu kierowniczego powinien być zdiagnozowany przez profesjonalnych mechaników samochodowych. Jednak wstępna kontrola charakterystycznych znaków musi być przeprowadzona przez właściciela pojazdu. Główne zewnętrzne oznaki usterki to:
- postronne szumy – stuki przy drastycznym czy ostatecznym skręcie kierownicy;
- bicie (szarpanie lub wibracje) kierownicy;
- zwiększony luz w kierownicy przy skręcaniu;
- sztywne skręcanie kierownicą;
- ujawnienie zacieku płynów.
Przy ujawnieniu jednego czy kilku przelanych czynników, uporczywie rekomenduje się odwołać się do Sto.
artykuł sponsorowany