Zgodnie z wydanym w ostatnich dniach rozporządzeniem Ministra Edukacji zdalna nauka w przedszkolach, szkołach i na uczelniach wyższych to już nie zalecenie, a obowiązek. Takie rozwiązanie profilaktyczne związane z koronawirusem ma potrwać przynajmniej do 10 kwietnia. Jak szkoły i przedszkola z Końskich są przygotowane do prowadzenia zdalnego nauczania?
REKLAMAIdeę obowiązku zdalnego nauczania podsumował w rozmowie z nami wiceburmistrz Końskich Krzysztof Jasiński –„To nie jest dobre rozwiązanie dla uczniów szkół z gminy Końskie, ale wydaje się, że na ten moment jedyne, ponieważ jedyna w swoim rodzaju jest sytuacja. Wprowadzenie rozporządzenia przez Ministra Edukacji określającego zasady wprowadzenia nauczania na odległość, ale i również możliwość oceniania wydaje się w tym momencie jedynym sensownym rozwiązaniem, które może uczniom przynieść efekty w postaci kontynuowania zajęć, możliwości uczenia się. Oczywiście przy zachowaniu równomiernego obciążenia uczniów zajęciami w danym dniu, a także uwzględnienia możliwości psychofizycznych dzieci” – mówił nam Krzysztof Jasiński.
O tym, jak technicznie przygotowane do zdolnego nauczania są poszczególne szkoły podstawowe opowiedzieli nam ich dyrektorowie:
REKLAMA–„Praca będzie zadawana na kilka dni – w różnym czasie wiadomości mogą być przekazane przez nauczycieli i odczytywane w domu. Bierzemy pod uwagę, że w domach jest kilka dzieci w wieku szkolnym, poza tym rodzice w domach pracują zdalnie. Dlatego prace są weryfikowane po kilku dniach. Nauczyciel podaje informację, że praca zadana np. dzisiaj będzie oceniona w przeciągu dwóch-trzech dni” – tłumaczył nam Jacek Szmit, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 w Końskich.
–„Będziemy pracowali na Office 365, będzie to praca w internetowej chmurze. Nauczyciele mają dostęp, loginy do pracy. Poprzez OneDrive’a będą zamieszczane pliki dla uczniów. W zakładce na stronie internetowej szkoły znajduje się zakładka „Zdalne nauczanie”, gdzie wyszczególnione są poszczególne klasy. Nauczyciel do danej klasy będzie zamieszczał link z przygotowanymi przez siebie materiałami” – opowiadał nam Jarosław Drzazga, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 1 w Końskich.
Ważną kwestię poruszył z nami także dyrektor „Dwójki”. O ile uczniowie ze starszych klas nie mają problemu z obsługą komputera ani dostępem do internetu to inaczej może wyglądać sytuacja klas 1-3 –„Jeżeli chodzi o młodsze klasy – zobaczymy jak to będzie funkcjonować. Warunkiem zdalnej nauki są komputery i dostęp do internetu. Zdajemy sobie sprawę, że nie wszystkie dzieci z klas 1-3 mają do nich dostęp, dlatego na razie będziemy z nimi pracować na zasadzie przesyłania informacji na skrzynki mailowe rodziców” – mówił nam Jacek Szmit SP2
Jak z kolei ma przebiegać zdalne nauczanie wśród najmłodszych, przedszkolaków? Skontaktowaliśmy się w tej sprawie z dyrektorami koneckich placówek:
–„Będziemy informować rodziców i na naszej stronie internetowej przedszkola będziemy zamieszczać materiały, które rodzice będą mogli oglądać z dziećmi i z nich korzystać […] W tym momencie zastanawiamy się nad tym, jak zweryfikować pozyskaną wiedzę uczniów. Zobaczymy jaki będzie rozwój sytuacji, bo zajęcia są na razie zawieszone do 10 kwietnia, a później w zależności od sytuacji podejmiemy konkretne decyzje” – informowała nas Anna Puszka, dyrektor Przedszkola nr 2 w Końskich.
–„Nauczycielki utworzyły w ubiegłym tygodniu strony internetowe do poszczególnych grup. Są one skierowane do dzieci i rodziców. Zamieszczane są na nich różne treści edukacyjne – utwory literackie, wierszyki, zadania do wykonania, czy też propozycje różnych zabaw. Dzieci uzupełniają również karty pracy, wykonują prace plastyczne i techniczne. Potwierdzeniem wykonania zadania są zdjęcia, które na poszczególne strony przesyłają rodzice” – opowiedziała nam Małgorzata Dąbrowska, dyrektor Przedszkola nr 6 w Końskich.
Kilka bardzo ważnych elementów, jakie muszą cechować skuteczne zdalne nauczanie podkreśla wiceburmistrz Krzysztof Jasiński –„Program nauczania musi być tak dostosowany, żeby odpowiadał metodom kształcenia, który nakłada obowiązek wynikający z rozporządzenia. Myślę, że te zajęcia przede wszystkim muszą uwzględniać zróżnicowanie pod względem psychofizycznym. Po spełnieniu tych wszystkich wymagań myślę, że nauka będzie przebiegała jeśli nie w sposób zadowalający, to przynajmniej w sposób satysfakcjonujący dla dziecka i rodziców” – mówił nam wiceburmistrz.
Obecna sytuacja będzie wymagała zarówno od nauczycieli jak i uczniów wiele pracy oraz chęci, które przełożą się na zdobytą wiedzę. Dla pracowników placówek oświatowych jest to zupełnie nowa sytuacja, z którą mierzą się pierwszy raz –„Czy nauczyciele sobie z tym poradzą? Tak naprawdę sam nie wiem, jak to będzie wyglądało. Mam nadzieję, że tak. W tym momencie jest już samouczek dla nauczycieli, jak zamieszczać te linki. Na pewno z początku będą jakieś trudności, problemy, ale mam nadzieję, że już po kilku dniach wszyscy się do tego odpowiednio przygotujemy„ – podsumował Jarosław Drzazga.
Mamy więc nadzieję, że zdalna nauka wprowadzona w koneckich szkołach przyniesie efekty, a początkowe trudności przerodzą się w zdobyte doświadczenie, które usprawni przyszłą pracę placówek oraz uczniów.
Zdjęcia: