REKLAMA

Dezinformacja na kwarantannie. Winą brak kontaktu z koneckim Sanepidem?

Do naszej redakcji dociera coraz więcej głosów od czytelników, którzy wskazują na brak kontaktu ze strony koneckiego Sanepidu oraz brak konkretnych informacji jak należy postąpić w przypadku przedłużenia kwarantanny, gdy dochodzi już do ozdrowienia członka rodziny. Problematyczna jest też kwestia stosunku pracy – osoby kończące izolację domową bądź kwarantannę nie wiedzą, jak mogą uzyskać zwolnienie z tego powodu. Kontaktowaliśmy się więc zarówno z Sanepidem, jak i z doradcą ds. koronawirusa na rządowej stronie gov.pl.

REKLAMA

Foto: archiwum tkn24.pl

Pierwsze, na co uwagę zwracają nasi czytelnicy to utrudniony kontakt z Sanepidem. Przekazują nam, że niemal niemożliwe jest dodzwonienie się na podane przez konecką Stację Sanitarno-Epidemiologiczną numery. Naszej redakcji również wielokrotnie się to nie udaje. Dyrektor Sanepidu Anna Wojtasińska twierdzi co innego.

„Kontaktujemy się ze wszystkimi, jeżeli kwarantanna jest przedłużona. Wy macie w tej sprawie kilka telefonów, a my mamy 334 aktywne przypadki i cały czas kontaktujemy się z tymi osobami” – mówi nam dyrektor Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Końskich Anna Wojtasińska.

REKLAMA

Nasi odbiorcy nie wiedzą też, co mogą zrobić w przypadku przedłużonej kwarantanny (sytuacja dotyczy członków rodzin, w momencie gdy kończy się okres izolacji domowej osoby zakażonej), ponieważ lekarze nie posiadają informacji od Sanepidu i nie mogą przez to wystawić zwolnienia lekarskiego. Zapytaliśmy o to Annę Wojtasińską.

„Jeżeli osoba jest wpisana do systemu i ma wpisany wynik pozytywny bądź przebywa w kwarantannie, to najpierw musi pracodawcę o tym niezwłocznie poinformować, a po odbytej izolacji domowej lub kwarantannie w ciągu 3 dni od jej zakończenia składa oświadczenie do pracodawcy. O tym także wszystkich zakażonych bądź odbywających kwarantannę informują pracownicy Sanepidu” – mówi nam Anna Wojtasińska.

W rozmowie z nami potwierdził to także konsultant ds. koronawirusa na rządowej stronie gov.pl. Jak się okazuje, wystarczy, że osoba jest zarejestrowana w systemie jako odbywająca kwarantannę, a po niezwłocznym poinformowaniu pracodawcy całą resztą zajmuje się ZUS.

„Wystarczy ustna/mailowa informacja do pracodawcy, a całą kwestią formalną zajmuje się bezpośrednio ZUS. Tylko trzeba być zarejestrowanym w systemie jako osoba na kwarantannie” – mówi nam Emilie Mervaillie.

Konsultant przekazał nam także, gdzie pracodawcy mogą szukać informacji na ten temat, a także jak zgłosić swój pobyt w kwarantannie w przypadku, gdy nie zostaniemy nią automatycznie objęci przez Sanepid, tj. gdy nie jesteśmy jeszcze wpisani do systemu, o którym powyżej wspominała dyrektor Wojtasińska

„Można to zgłosić poprzez infolinię wspierającą Główny Inspektorat Sanitarny – 222 500 115 (wewnętrzny początkowo 1, a następnie 3 aby dokonać zgłoszenia). Pod tym numerem jest też dział, który posiada informacje jeśli chodzi o pracodawców – o ścieżkę działania ale wtedy wybieramy numer wewnętrzny 1, a następnie 4 – dla pracodawcy” – tłumaczy nam Emilie Mervaillie.

Z konsultantem można skontaktować się poprzez stronę gov.pl/koronawirus klikając na dymek czatu w prawym dolnym rogu strony. Zdecydowanie polecamy tę formę uzyskania informacji, ponieważ ze względu na utrudniony kontakt z koneckim Sanepidem dużo łatwiej można się w ten sposób połączyć oraz uzyskać rzetelne informacje.

Aktualizacja: Po opublikowaniu artykułu otrzymaliśmy informację od Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Końskich. Jej treść przedstawiamy poniżej.

-„Infolinia dla obywatela: 222 500 115. Ten numer jest dostępny dla obywateli do kontaktu na wszystkich stronach zarówno PSSE jak i WSSE. Z uwagi na skalę zakażeń obywatele mają możliwość kontaktu z odpowiednią PSSE poprzez infolinię” – pisze do nas Anna Wojtasińska.

REKLAMA


3 thoughts on “Dezinformacja na kwarantannie. Winą brak kontaktu z koneckim Sanepidem?

  1. Moltag pisze:

    ale k***i ten artykuł

  2. Marlenia pisze:

    Dokładnie tak jest… w czwartek mąż miał pozytywny wynik testu. Poinformowano go dziś przed 15 o kwarantannie i o kwarantannie dla domowników. Codziennie macie po 20 -30 wyników. Czy tak trudno zadzwonić do 20-30 rodzin dziennie?

  3. Dariusz pisze:

    Dzisiaj dzwoniłem między 13 a 14:40. Dodzwoniłem się po dokładnie 100 minutach. Za każdym razem jak przebijałem się przez automat to ktoś odkładał słuchawkę, rozłączał.

Skomentuj Dariusz Anuluj pisanie odpowiedzi