REKLAMA

IPN z projektem gamingowym w Końskich. Gra Szyfrów odwiedziła miasto [wideo, zdjęcia]

We wtorek historia zdominowała wydarzenia w Końskich. W Parku Miejskim stanął tir z „Grą Szyfrów” – gamingowym projektem Instytutu Pamięci Narodowej, a w Bibliotece Publicznej oficjalnie otworzono wystawę poświęconą Waldemarowi Szwiecowi ps. „Robot”. 

REKLAMA

„Gra Szyfrów to pierwszy projekt gamingowy Instytutu Pamięci Narodowej stworzony przez biuro nowych technologii, które zostało powołane pół roku temu. Opowiada ona o wojnie polsko-bolszewickiej i wielkim sukcesie polskich kryptologów roku 1920 – pułkownik Jan Kowalewski był ojcem  polskiej kryptografii. Wówczas przejęte szyfry pomogły zwyciężyć bolszewików, a więc obok woli polskiego narodu, obok doskonałego strategicznego zmysłu polskich dowódców także polski intelekt pomógł zwyciężyć wojnę polsko-bolszewicką i w tej grze, która jest pierwszą fabularną grą historyczną i stała się też częścią podstawy programowej Ministerstwa Edukacji i Nauki, poznajemy historię roku 1920 w zupełnie nowy sposób”  –  mówił nam dr Karol Nawrocki, prezes Instytutu Pamięci Narodowej.

To, że tak duży projekt centralnego Instytutu Pamięci Narodowej zawitał do Końskich cieszy burmistrza miasta i gminy Krzysztofa Obratańskiego –„To miasto jest godne tego żeby przyjąć taką wystawę i żeby tutaj kultywować pamięć o bohaterach naszej przeszłości, a drugi powód satysfakcji jest wprost odniesieniem do Koneckiego Września. Inicjatywy kombatantów – żołnierzy Armii Krajowej, Robota, Ponurego, Nurta, Hubala, Szarego. Oni kiedy zelżały okoliczności polityki państwa nieprzyjaznego tradycji, który AK kultywowała, potrafili zorganizować się i potrafili młodszemu pokoleniu przekazać pamięć o tym kim była Armia Krajowa, Państwo Podziemne. Jak zapewnić te luki, które powstały w celu budowania zupełnie nowej świadomości oderwanej od rzeczywistości historycznej. Konecki Wrzesień jest z punktu widzenia pamięci o przeszłości niemal tak samo ważny jak to co dzieje się w podręcznika, przekazie oficjalnym. To na Koneckim Wrześniu świadkowie i uczestnicy tamtych wydarzeń mogli opowiadać historię prawdziwą, skazaną na wygumkowanie. Panie prezesie b. dziękuję, że na trasie IPN-u pojawiło się nasze miasto, bo ono, mieszkańcy, jego przeszłość na to zasługują”. 

REKLAMA

„Gra Szyfrów” przyjechała do naszego miasta efektownym tirem. W jego wnętrzu zainteresowani mogą wziąć udział w tytułowej grze w dwóch technologiach – za pomocą konsoli XBOX lub okularów VR. Młodzieży, która we wtorek odwiedziła stoisko podoba się ten sposób edukacji –„Trzeba odgadywać szyfry różne. Póki co tyle wiem, że trzeba znaleźć wszystkie rzeczy potrzebne do odpalenia bezpieczników […] Pewnie lepiej jest na VR, bo wszystko tam wygląda bardziej realistycznie i czujemy się jakbyśmy tam byli […] Mnie interesuje ta tematyka, zawsze z tatą się tym interesowaliśmy, oglądaliśmy różne programy historycznę. Ja lubię historię” – opowiada Kacper Jakubowski ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Końskich.

Specjalny showroom młodzież szkolna mogła we wtorek oglądać między 10:00 a 13:00, a po 13:00 miejsce to było bezpłatnie dostępne dla każdego mieszkańca naszego regionu. „Gra Szyfrów” jest projektem ogólnopolskim odwiedzającym różne miasta –„Gra miała premierę w reducie Banku Polskiego w Warszawie i pod polskim sejmem. Wspólnie z p. marszałek Elżbietą Witek inaugurowaliśmy tę grę. Następnie byliśmy na dwóch największych targach gamingowych w Stanach Zjednoczonych w Houston i w Bostonie, a więc na wschodnim i zachodnim wybrzeżu USA. Teraz gra jeździ po wszystkich województwach. Dziś jesteśmy w Końskich, a byliśmy w Pile w Wielkopolsce, Czarnym, Żurawicy na Podkarpaciu. Gra będzie odwiedzać kolejne województwa – po jednej miejscowości w każdym województwie”  – tłumaczy dr Karol Nawrocki, prezes IPN.

„Gra Szyfrów” Końskie opuści we wtorek wieczorem, ale na dłużej zostanie z nami wystawa przygotowana przez pracowników kieleckiej delegatury Instytutu Pamięci Narodowej poświęcona osobie Waldemara Szwieca ps. „Robot”. Biograficzną wystawę stworzyli dr Marek Jedynak, Edyta Krężołek przy współpracy z dr Michałem Zawiszą. We wtorek zainaugurowano ją w murach koneckiej Biblioteki Publicznej –„Ja jako były już obywatel BanditenStadt bardzo cieszę się, że możemy tu w Końskich prezentować po raz pierwszy tę wystawę elementarną Waldemar Szwiec 'Robot’ […] Waldemar Szwiec jest związany z Końskimi od II wojny światowej. Te 80 lat legendy, którą budowali jego żołnierze mamy na co dzień. Mamy pomnik na cmentarzu, który każdy zna. On budował legendę Robota i w latach 80-tych to jego żołnierze przejęli pałeczkę w sztafecie pokoleń tworząc uroczystości Koneckiego Września. W Końskich nigdy nie czczono rocznicy wybuchu II wojny światowej. W Końskich zawsze czczono zdobycie Końskich. Tu było wolne miasto Końskie. To tutaj  przez kilka godzin to było miasto opanowane przez żołnierzy Robota. Było ich tylko 64 przeciwko prawie dwutysięcznemu niemieckiemu garnizonowi” – mówił podczas otwarcia ekspozycji jeden z jej twórców dr Marek Jedynak.

Plansze opisujące życie i działalność „Robota” można w bibliotece oglądać do końca października.

W otwarciu obu wystaw oprócz wspominanych przedstawicieli IPN-u wzięli udział także koneccy samorządowcy: wiceburmistrz Krzysztof Jasiński, starosta Grzegorz Piec, członek zarządu powiatu Jarosław Staciwa. Na miejscu obecni byli też kombatanci, przedstawiciele związków kombatanckich, radni, nauczyciele i dyrektorzy placówek oświatowych prowadzonych przez gminę Końskie.

Zdjęcia (G. Tysiąc i IPN Kielce):

REKLAMA

Dodaj komentarz