REKLAMA

Przedstawiciele Miast Północy spotkali się w Sielpi. Są duże oczekiwania [wideo, zdjęcia]

Przedstawiciele Miejskiego Obszaru Funkcjonowania „Miasta Północy” spotkali się w piątek w Sielpi, by ustalić zakres współpracy przed wdrożeniem planów w życie. Gminy położone na północy województwa świętokrzyskiego chcą wspólnie pozyskać dofinansowanie na inwestycje, które przysłużą się mieszkańcom każdej z nich. Wśród oczekiwań włodarzy są remonty drogi krajowej 42 i linii kolejowej nr 25, które biegną przez zrzeszające się gminy.

REKLAMA

W Sielpi spotkali się przedstawiciele 10 samorządów gmin: Końskie, Skarżysko–Kamienna, Starachowice, Ostrowiec Świętokrzyski, Bodzechów, Waśniów, Pawłów, Skarżysko Kościelne, Bliżyn oraz Stąporków tworzących obszar Miast Północy. Do obszaru należy także Wąchock, jednak przedstawiciele gminy nie mogli pojawić się na piątkowym spotkaniu.

Należy nadmienić, że miasta nawiązują do historycznej potęgi Centralnego Okręgu Przemysłowego, który rozwijał się na tym terenie, a obecnie przez większość gmin, które wspólnie chcą działać pod szyldem „Miast Północy” przebiega droga krajowa 42 oraz linia kolejowa nr 25.

REKLAMA

Rozmowy w Sielpi dotyczyły ustalenia wspólnych kierunków rozwoju tej części województwa, określenia kluczowych dla każdej z gmin projektów możliwych do realizacji w przyszłej perspektywie unijnej, a także przygotowania wspólnej strategii ponadlokalnej dla całego obszaru.

Przedmiotem spotkania było również ustalenie roli i udziału wszystkich partnerów w projektach złożonych już do Urzędu Marszałkowskiego przez cztery wiodące miasta północy (czyli Końskie, Skarżysko–Kamienna, Starachowice, Ostrowiec Świętokrzyski).

Celem zawiązania współpracy pomiędzy miastami jest pozyskanie dodatkowych środków z Unii Europejskiej, które przysłużą się wspólnym inwestycjom. Włodarze miast wspólnie chcą wnioskować o środki między innymi na transport zbiorowy, gospodarkę odpadami, infrastrukturę wodno-kanalizacyjną, rozwój kulturalny, czy turystyczny oraz na wszelkie działania, które pozwolą im ściągać do swoich regionów inwestorów.

Zapytaliśmy włodarzy Końskich, Skarżyska-Kamiennej oraz Starachowic jakie mają oczekiwania w związku z zawiązaniem porozumienia. Bardzo często wskazywali oni na konieczność przebudowy drogi krajowej 42.

„Gmina Końskie sformułowała program minimum, który chce w tym zrealizować. Przede wszystkim chce doprowadzić do tego, by w strategii województwa pojawiła się nie tylko decyzja, działania i pieniądze na przebudowę linii kolejowej T25, ale również na objęcie pewnym instrumentaliom finansowym DK 42. Ona na przebiegu od Skarżyska na wschód w stronę Starachowic i Ostrowca jest już w trakcie przebudowy. Mamy już otwarcie ofert w projekcie budowy obwodnicy Wąchocka, zapowiedziana jest budowa obwodnicy Starachowic. Natomiast chodzi również o to, żeby tę drogę krajową widzieć również na zachód na odcinku od Skarżyska na zachód, w stronę Końskich, a nawet dalej – przez Rudę Maleniecką, Fałków, bo ona biegnie do Radomska” – mówi nam burmistrz miasta i gminy Końskie Krzysztof Obratański.

„Wiążemy z tym porozumieniem bardzo duże nadzieje. Liczymy, że Zarząd Województwa dostrzeże nasze problemy, dostrzeże, że ta północ jest najbardziej uprzemysłowioną częścią naszego województwa świętokrzyskiego i dzięki temu gro środków, które będą do dyspozycji Sejmiku w najbliższym czasie programowania trafi tutaj, byśmy mogli realizować jak najwięcej inwestycji, które są potrzebne nie tylko nam, samorządowcom, ale przede wszystkim mieszkańcom […] Przede wszystkim burmistrz Obratański z Końskich kładzie nacisk, żeby doszło do przebudowy DK 42 czy linii kolejowej. Z perspektywy gminy Skarżysko-Kamienna też jest to ważna inwestycja. Przywrócenie ruchu kolejowego na tej linii otwiera nas ponownie na połączenie w kierunku Łodzi, w kierunku Końskich. Sama 42-ka gdyby została wyremontowana na całej długości, a przede wszystkim na całym odcinku województwa świętokrzyskiego uatrakcyjnia nasze tereny, umożliwia szybkie połączenie między Starachowicami, Skarżyskiem, Końskimi, a nam jadąc w kierunku Końskich daje to szybszy dojazd do autostrady, także myślę, że na chwilę obecną te inwestycje kolejowo-drogowe są priorytetowe dla rozwoju północnej części województwa świętokrzyskiego” – mówi nam Andrzej Brzeziński, zastępca prezydenta Skarżyska-Kamiennej.

„Środki te chcemy przeznaczyć w tzw. zieloną energię. Chcemy, żeby na terenie naszych miast powstały farmy fotowoltaiczne, aby nasze miasta stawały się miastami samowystarczalnymi energetycznie, abyśmy produkowali prąd na własne potrzeby, by przynosiło to wymierne oszczędności w miejskich budżetach. Chcemy pozbyć się problemu smogu na terenie naszych miast, pozbyć się tzw. miejskiej emisji, pozbyć się pieców opalanych paliwem stałym na rzecz ekologicznych źródeł ogrzewania po to, żeby mieszkańcy żyli w lepszym otoczeniu, środowisku naturalnym  […] Zależy nam na tym, żeby przebudowana została DK 42, wiemy, że niedługo zostanie rozstrzygnięty przetarg między Starachowicami a Skarżyskiem-Kamienną, więc będziemy mieć dwupasmówkę w jedną i w drugą stronę, ale chcemy, by ten projekt był kontynuowany tak, aby ta DK 42 także na terenie powiatu koneckiego, skarżyskiego czy ostrowieckiego była także przebudowana do parametrów drogi dwupasmowej, dwujezdniowej w jednym i drugim kierunku. Zależy nam także na tym, aby linia kolejowa nr 25 została zmodernizowana tak, aby to również mogło służyć rozwojowi gospodarczemu naszego regionu” – opowiada Marek Materek, prezydent Starachowic.

Na koniec spotkania goście zwiedzili Sielpię, zwłaszcza pod kątem obejrzenia nowych elementów infrastruktury powstałych w ramach zrealizowanego w tym roku projektu pierwszego etapu rewitalizacji zbiornika.

Zdjęcia:

REKLAMA

Dodaj komentarz