REKLAMA

Rotacja opon asymetrycznych. Jak uniknąć błędu?

Dbałość o ogumienie w samochodzie jest bardzo ważne, ponieważ takie działania przekładają się bezpośrednio na poziom komfortu oraz bezpieczeństwa podróżowania, a opony wykazują swoje optymalne parametry przez wiele kilometrów. Istotna jest regularna wymiana opon sezonowych na takie, które są przystosowane do panujących warunków pogodowych i drogowych oraz ich właściwe przechowywanie. Kolejną ważną czynnością, która pozwala wydłużyć żywotność ogumienia samochodowego, jest tak zwana rotacja opon. Warto uzyskać dodatkowe informacje na ten temat.

REKLAMA

Czym jest rotacja opon asymetrycznych i jakie są jej zasady?

Pod pojęciem rotacji ogumienia należy rozumieć okresową zamianę opon miejscami. W przypadku ogumienia asymetrycznego oznacza ona zamianę koła z przedniej osi na koło z tylnej osi znajdującej się po tej samej stronie. Tylko taka rotacja jest dozwolona ze względu na specjalną budowę bieżnika. Nie można więc wymieniać opon „na krzyż” tak jak w przypadku bieżników symetrycznych.

REKLAMA

Rotacja pozwala na przedłużenie żywotności ogumienia. Zwykle opony na tylnej osi zużywają się wolniej, więc warto przeprowadzać taką rotację, aby wykorzystać pełny potencjał całego kompletu. Jeśli poszukujesz swojego kompletu na zimę, zobacz opony zimowe.

Asymetryczna konstrukcja bieżnika oznacza, że jego część zewnętrzna posiada inną budowę niż wewnętrzna. Części wewnętrzne i zewnętrzne poprawiają przyczepność na zakrętach oraz podczas dynamicznego pokonywania różnych dystansów. Inne partie bieżnika są z kolei odpowiedzialne za odprowadzanie wody spod powierzchni styku z podłożem i chronią przed zjawiskiem poślizgu na mokrej drodze w czasie ulewy lub podczas pokonywania kałuż. W związku z tym w czasie rotacji trzeba przestrzegać oznaczeń „inside” i „outside”.

Część opony oznaczona znakiem „inside” powinna zostać zamontowana do wewnątrz pojazdu, natomiast oznaczenie „outside” oznacza część opony wystającą poza samochód. Nie jest więc możliwa rotacja na przykład pomiędzy prawą przednią, a lewą tylną oponą. Wymiana dotyczy jedynie kół po tej samej stronie, zarówno w przypadku pojazdów z napędem na przód, tył albo 4×4. Błędna rotacja i nieprawidłowy montaż opon wpływa bardzo negatywnie na właściwości jezdne powiązane z komfortem i bezpieczeństwem podróżowania.

Jak często powinno się dokonywać rotacji?

Nie ma jednej ogólnej zasady dotyczącej częstotliwości przeprowadzania procesu rotacji ogumienia. Wszystko zależy od indywidualnych zaleceń producenta, a także od stylu jazdy i intensywności użytkowania opon. Średnio ogumienie powinno się rotować co około 5-12 tysięcy kilometrów w zależności od wspomnianych wyżej czynników. Bardziej szczegółowych informacji warto szukać na stronach internetowych producentów opon, a także w instrukcjach obsługi pojazdów.

Czynniki przyspieszające potrzebę wykonania rotacji ogumienia

Zazwyczaj rotacji dokonuje się co około 10 tysięcy kilometrów, ale czasami taka potrzeba może pojawić się szybciej. Istnieje bowiem wiele czynników mogących przyspieszyć potrzebę rotacji. Są one przedstawione poniżej:

  • Styl jazdy. Agresywna jazda, pokonywanie dalekich tras czy też przewożenie ciężkich ładunków to czynniki przyspieszające zużycie opon.
  • Nierównomierne zużycie. W takim przypadku rotacja jest bardzo dobrym pomysłem w celu wydłużenia okresu eksploatacji ogumienia.
  • Hałas ogumienia. Wszelkie szumy oraz inne niestandardowe dźwięki świadczą o tym, że nadszedł czas na dokonanie rotacji.

Warto dodać, że w rotacji można uwzględnić koło zapasowe, o ile jest ono takiego samego typu jak pozostałe opony zamontowane na osiach. Pod żadnym względem nie można jednak w tym celu wykorzystywać koła dojazdowego.

artykuł sponsorowany

REKLAMA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *