REKLAMA

Cyfrowy Region Świętokrzyski: od internetowych randek po e-biznes

Statystyczny mieszkaniec świętokrzyskiego spędza online już blisko 6 godzin dziennie, wykorzystując zasoby globalnej sieci głównie w celach rozrywkowych. 80% użytkowników ogląda filmy online, a najpopularniejszym wśród odbiorców serwisem streamingowym jest Netflix, gdzie widzowie najchętniej śledzą komedie i kryminały. 90% rezydentów województwa regularnie korzysta z e-bankowości, a ponad połowa lokalnych firm używa szybkiego internetu w działalności biznesowej. NEXERA wraz z firmą badawczą GfK po raz kolejny zapytała mieszkańców Regionu Świętokrzyskiego, w jaki sposób szerokopasmowe łącze internetowe wpływa na poprawę codziennego życia na terenach wsi i mniejszych miejscowości.

REKLAMA

Szybszy internet przekłada się na nowe e-nawyki

REKLAMA

66% osób zamieszkujących Region Świętokrzyski, które mają dostęp do infrastruktury światłowodowej, wykorzystuje tę technologię. Coraz większa popularność i dostępność szybkiego internetu przekłada się również na czas przeznaczony na korzystanie z sieci. Najliczniejsza grupa respondentów spędza online już 3–5 godzin dziennie, traktując internet przede wszystkim jako źródło rozrywki. W ciągu ostatnich pięciu lat widzimy wyraźny wzrost (z 59% do 79%) odsetka użytkowników oglądających filmy poprzez serwisy streamingowe, wśród których od trzech lat króluje Netflix (86% wskazań ankietowanych w bieżącym roku, czyli ponad dwukrotnie więcej niż drugi na liście Player.pl – 37%). Wzrasta też liczba robiących e-zakupy (z 72% do 93%), a mieszkańcy online najchętniej szukają informacji o kulinariach (60%) i zdrowiu (52%). Ponad połowa ankietowanych zna też kogoś, kto znalazł partnera życiowego przez internet.

Firmy w sieci i efektywne e-usługi

Świętokrzyscy przedsiębiorcy coraz chętniej sięgają po digitalowe narzędzia ułatwiające prowadzenie biznesu. Odsetek lokalnych firm, które choć w części opierają swoją działalność o internet, wzrósł z 44% w 2021 do 55% w 2023 r. Do tego 83% przedsiębiorstw korzysta z e-urzędów i aż 95% osób prowadzących działalność gospodarczą uważa, że to efektywne rozwiązanie. Załatwianie formalności przez internet okazuje się niezmiennie popularne również wśród mieszkańców. Od trzech lat prawie wszyscy badani korzystali chociaż raz z e-administracji w ciągu ostatnich 12 miesięcy, a 52% potrafi zdefiniować to pojęcie. Pomiędzy rokiem 2019 a 2023 widzimy również wyraźny wzrost odsetka prywatnych osób korzystających z bankowości online (z 83% do 94%).

Dzięki światłowodom żyje się tu dobrze

Raport #RegionyNEXERY2023 pokazał, że mieszkańcy, zwłaszcza ci młodzi, wykazują się mobilnością. 35% ankietowanych wskazuje przy tym, że dostęp do szybkiego internetu jest konieczny, aby ludzie chcieli się przeprowadzać z miast do mniejszych miejscowości. 53% respondentów twierdzi też, że w ciągu ostatniego roku zamieszkiwane przez nich nieruchomości zyskały na wartości, a aż 41% z nich uważa, że bezpośredni wpływ na korzystniejszą wycenę domu ma dostęp do szerokopasmowej sieci. Mieszkańcy czują też sentyment do swojej małej ojczyzny i już blisko połowa ankietowanych (47%) ocenia swoje nastawienie emocjonalne do miejsca rezydencji na średnio 6 pkt w skali od 1 do 7. Blisko połowa (49%) mieszkańców świętokrzyskiego docenia, że mieszka w spokojnej i cichej okolicy, a według badanych najbardziej atrakcyjnym obszarem życia w regionie jest spędzanie wolnego czasu. Respondenci wysoko ocenili też ofertę turystyczną i ogólne warunki życia. Nieco mniej wskazań otrzymały obszary związane z edukacją, pracą i prowadzeniem biznesu. Priorytetami rozwoju zdaniem połowy zapytanych powinny być poprawa jakości i dostępności służby zdrowia, poprawa struktury komunikacyjnej i zwiększanie lokalnego potencjału biznesowego.

– „Społeczność małych miast i wsi Regionu Świętokrzyskiego to nasze bezpośrednie otoczenie biznesowe. Z mieszkańcami pozostajemy też w stałym kontakcie. Troska o ich dobrostan stanowi kluczowy element misji Nexery. Nasze badanie po raz kolejny potwierdziło, że nowoczesna sieć światłowodowa to dla mniejszych miejscowości możliwość uczestnictwa w życiu społecznym, kulturalnym, zawodowym i obywatelskim. Dlatego inwestycje w infrastrukturę telekomunikacyjną traktujemy nie tylko jako projekt komercyjny, ale także jako ważny element eliminacji cyfrowego podziału kraju oraz otwarcie możliwości rozwojowych dla osób, do tej pory pozbawionych tej szansy” – komentuje wyniki badania Jacek Wiśniewski, prezes zarządu Nexery.

Raport #RegionyNEXERY2023 to autorski projekt analityczny firmy Nexera zrealizowany wraz z pracownią badawczą GfK w styczniu i lutym 2023 r. Dzięki zachowaniu cykliczności przeprowadzania ankiet publikacja stanowi obszerną i przekrojową pozycję skupioną na polskich internautach z obszarów, na których operator upowszechnia technologię światłowodową. Piąta, jubileuszowa edycja przedsięwzięcia zestawia pozyskane lokalnie wyniki z odpowiedziami ogólnopolskiej grupy respondentów, co umożliwiło precyzyjne zdefiniowanie cyfrowych trendów i postaw wśród mieszkańców pozamiejskiej części kraju.

Sprawdź, jak światłowodowy internet zmienia na lepsze codzienne życie mieszkańców Regionu Świętokrzyskiego. Zobacz raport #RegionyNEXERY2023.

REKLAMA

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *