Od czwartku uczniowie szkół ponadpodstawowych z całego kraju mają możliwość podejścia do próbnej matury online, których arkusze udostępniła Centralna Komisja Egzaminacyjna. Pisali je także podopieczni koneckich szkół ponadpodstawowych. Jak się okazało, tegoroczny arkusz składał się z zadań, które występowały w egzaminach z poprzednich lat. Sprawdziliśmy jak przebiegają zdalne matury w naszym regionie.
REKLAMA–„Na stronie CKE był próbny arkusz, który każdy uczeń mógł otworzyć. Przed przystąpieniem do próbnej matury każdy wychowawca sprawdzał, czy nasi uczniowie mają dostęp do internetu i komputer, ewentualnie tablet, żeby mógł ten arkusz otworzyć” – mówiła nam dyrektor Zespołu Szkół Ponadpodstawowych nr 1 w Końskich Beata Jakubowska.
–„Uczniowie zdalnie pracują od 12-13 marca. Do tego momentu uczniowie opracowali już w jaki sposób można zdalnie pracować, to jest najważniejsza rzecz. Wśród trzecich klas nie było uczniów, którzy nie mieli dostępu do komputera. Nauczyciele poinformowali uczniów o rozpoczęciu matur od 2 kwietnia. Zasiedli do swoich komputerów, nie słyszałam, żeby były jakieś problemy” – informowała nas dyrektor II Liceum Ogólnokształcącego w Końskich Beata Salata.
REKLAMAO poziomie trudności matur opowiedzieli nam także nauczyciele z ZSP nr 1 w Końskich.
–„W pierwszej części był tekst Juliana Krzyżanowskiego „Trylogia” i Aleksandra Kaczorowskiego „Król mrówek. Prywatna mitologia”. Uczniowie musieli na ich podstawie udzielić odpowiedzi otwartych bądź zamkniętych np. jaką funkcję pełnią w zdaniu zdrobnienia czy wyjaśnij znaczenie słowa epigon […] Myślę, że pytania związane z nauką o języku sprawiły uczniom największe problemy. W drugiej części arkusza, czyli rozprawce problemowej, uczniowie mieli napisać wypowiedź na temat „czy jednostka faktycznie może wpłynąć na losy świata, czy jest to tylko mrzonka artystów?” Mieli rozważyć ten problem, uzasadnić swoje stanowisko, odwołać się do fragmentu załączonego z III części „Dziadów”, całego utworu oraz do innego tekstu kultury. Drugi temat dotyczył interpretacji utworu Adama Zagajewskiego „Improwizacja”„- opowiadała nam polonistka Katarzyna Bury. Tegoroczny, próbny arkusz z języka polskiego znajdziecie TUTAJ.
–„Sądzę, że nie był to trudny arkusz. Był na odpowiednim poziomie. Uczniowie, którzy przygotowywali się rzetelnie do tej pory do matury nie powinni mieć problemu z jego zdaniem na dobry wynik procentowy. Zadania znalazły się w nim różne, z przekroju całej podstawy programowej. Cały arkusz był jak najbardziej do zrobienia […] Myślę, że to był bardzo dobry trening dla uczniów przed mającą się niedługo odbyć maturą„ – mówił nam Michał Myszkowski, wicedyrektor i nauczyciel matematyki. Arkusze próbnych egzaminów z matematyki oraz pozostałych przedmiotów znajdziecie na stronie CKE – TUTAJ.
Z otrzymanych informacji wiemy też, że frekwencja na próbnych maturach online w „Mechaniku” wyniosła około 40%, natomiast w „Nowym Ogólniaku” było to niemal 100%. Dyrektorowie szkół są jednak zaskoczeni decyzją CKE o udostępnieniu arkuszy złożonych z zadań, które pojawiały się już w poprzednich latach.
–„Największy problem był w tym, że te matury były już przez uczniów znane […] Nie wiem co CKE miało na myśli. Czy tylko zobaczyć jak będzie wyglądać zdalne rozwiązywanie arkuszy czy też pokazanie trudności arkusza, bo to średnio się powiodło” – mówiła nam rozgoryczona Beata Salata.
Oficjalne stanowisko w tej sprawie zabrał także dr Marcin Smolik, dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej –„Decyzję o przygotowaniu egzaminu próbnego CKE podjęła kilka dni po ogłoszeniu stanu epidemii, na opracowanie materiału było kilka dni, konieczne było przygotowanie arkuszy dostosowanych do potrzeb zdających z niepełnosprawnościami, przygotowanie nagrań dla zdających ze specjalnymi potrzebami. Stworzenie arkuszy egzaminacyjnych z napisanych naprędce zadań, niepoddanych recenzjom, próbnemu zastosowaniu – całej ścieżce gwarantującej zapewnienie zadań możliwe najwyższej jakości – byłoby działaniem sprzecznym z zasadami tworzenia arkuszy egzaminacyjnych, których przygotowanie trwa około 2,5 roku” – informuje dr Marcin Smolik. Oznacza to, że egzaminy próbne z pozostałych przedmiotów również będą składać się z zadań, które występowały w arkuszach maturalnych w poprzednich latach.
Harmonogram pojawiania się arkuszy próbnych matur na stronie CKE:
-2 kwietnia: 9:00 – język polski (poziom podstawowy), 14:00 – język polski (poziom rozszerzony), fizyka (poziom rozszerzony)
-3 kwietnia: 9:00 – matematyka (poziom podstawowy), 14:00 – matematyka (poziom rozszerzony), filozofia (poziom rozszerzony), język łaciński (poziom rozszerzony), historia sztuki (poziom rozszerzony), historia muzyki (poziom rozszerzony)
-6 kwietnia: 9:00 – języki obce nowożytne (angielski, francuski, hiszpański, niemiecki, rosyjski, włoski – poziom podstawowy), 14:00 – języki obce nowożytne (angielski, francuski, hiszpański, niemiecki, rosyjski, włoski – poziom rozszerzony);
-7 kwietnia: 9:00 – biologia (poziom rozszerzony), wiedza o społeczeństwie (poziom rozszerzony), 14:00 – geografia (poziom rozszerzony), informatyka (poziom rozszerzony)
-8 kwietnia: 9:00 – chemia (poziom rozszerzony), języki mniejszości narodowych (język litewski, język białoruski, język ukraiński – poziom podstawowy), 14:00 – historia (poziom rozszerzony), języki mniejszości narodowych (język litewski, język białoruski, język ukraiński – poziom rozszerzony), język kaszubski (poziom rozszerzony).
Jeszcze nie ma oficjalnych informacji Ministerstwa Edukacji na temat przebiegu właściwych matur w związku z trwającą epidemią. Takie decyzje mają zapaść w najbliższym czasie, a my na pewno Was o tym poinformujemy.